Foto: Robert Jan Asselbergs

Zo houdt Limburg wilde zwijnen bij de grens tegen – AD

28 november 2018 – De Limburgse grens gaat dicht voor wilde zwijnen uit Duitsland. Een dertig kilometer lang wildraster moet de provincie beschermen tegen de dieren. Vandaag is gestart met de aanleg van het hekwerk tussen Venlo en Vlodrop, onder Roermond.

De zwijnen veroorzaken in de provincie veel overlast. Zo waren er volgens de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging in 2017 in Limburg 78 aanrijdingen met de wilde varkens. ,,Dat is vijftig procent meer dan het jaar ervoor. En geloof me, zo’n beest van 180 kilo wil je niet op je auto hebben’’, zegt gedeputeerde Hubert Mackus van de provincie Limburg.

Ook zadelen ze boeren in de regio op met een flinke kostenpost, jaarlijks bijna een ton, door schade aan gewassen. De beesten wroeten met hun snoeten in de grond op zoek naar voedsel. Bovendien vergroot hun aanwezigheid het risico op varkenspest.

(…)

Maar buiten de drie leefgebieden waarin wilde zwijnen relatief ongestoord kunnen leven – de Veluwe in Gelderland en De Meinweg en Meerlebroek in Limburg – wil Nederland de dieren liever niet vanwege de eerder genoemde overlast die ze veroorzaken. Mackus: ,,Vorig jaar werden er in Limburg zeshonderd wilde zwijnen geschoten door jagers, dit jaar gaan we naar de twaalfhonderd. En dat is niet omdat de jagers zoveel beter geworden zijn.’’

Overstekend wild
Er bestaan al wildrasters tussen Venlo en Vlodrop, maar dat is nog niet een aaneengesloten barrière. Nu maakt de provincie samen met de Limburgse Land- en Tuinbouwbond het laatste stukje dicht en wordt het bestaande deel verbeterd. De grens is over dat stuk dan volledig gesloten voor overstekend wild.

Lees het hele artikel op de website van het AD

ad.nl