Foto: Maarten van den Belt

ZLTO en Jagersvereniging Brabant: werk samen bij bejagen zwijnen tijdens maisoogst

Het hakselen van de mais is een goed moment om wilde zwijnen te schieten, stelt Jeanette van de Ven deze week in Nieuwe Oogst. Zij is namens ZLTO de portefeuillehouder Faunabeheer. Om dit te laten slagen zijn wel goede afspraken nodig tussen verschillende betrokken partijen: boeren, loonwerkers en jagers. Die afspraken moeten nu al worden gemaakt, zegt Van de Ven. De afdeling Brabant van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging ondersteunt de oproep tot samenwerking en actie tijdens de maisoogst.

In het interview in Nieuwe Oogst stelt Van de Ven onder meer dat jagers enige dagen van tevoren moeten worden ingelicht dat er gehakseld gaat worden. ‘De jager kan zich dan voorbereiden en door het lezen van sporen al bepalen of er wel echt zwijnen zitten. Ook kunnen ze kijken of het een geschikt perceel is. Het moet natuurlijk niet langs een fietspad of zo liggen, want dan kun je niet schieten. Daarnaast kan een mobiele hoogzit heel effectief zijn zodat je altijd van boven naar beneden kunt schieten. Dat hoeft niet zo spannend te zijn, denk aan een platte kar of zo.’ Van de Ven geeft ook aan dat – ondanks dat op sommige plekken die onderlinge afstemming al goed liep – dit op meer plekken zou kunnen.

Jagersvereniging afdeling Brabant: ‘Jagers kunnen extra bijdrage leveren aan minder zwijnen’

De Jagersvereniging afdeling Brabant ondersteunt de oproep. ‘In de zwijnencommissie van de FBE Noord-Brabant is gepleit om tijdens de komende maisoogst daar waar mogelijk zwijnen in de mais zitten, een zogenaamde oogstjacht uit te voeren. Deze vorm van jacht valt (in Noord-Brabant) niet onder de wettelijke voorwaarden en beperkingen van de ‘Beperkte bewegingsjacht’. De Jagersvereniging vraagt de jagers dan ook waar mogelijk deze vorm van jacht uit te voeren, waarbij een veilige uitvoering centraal staat. Veel WBE’s waar zwijnen voorkomen zijn in het bezit van verplaatsbare verhoogde jachtschietstands. Met de inzet van de oogstjacht kunnen we waar mogelijk een extra bijdrage leveren aan reductie van het aantal zwijnen in Noord-Brabant.’

In september 2019 stelde de Jagersvereniging richtlijnen op voor het goed en veilig uitvoeren van deze vorm van jacht: Bejaging wilde zwijnen tijdens maisoogst

Lees het interview met Jeanette van de Ven op Nieuwe Oogst.nl