Wilde gans op het menu – Natuur en Milieu Gelderland

Steeds meer Nederlanders houden zich bezig met waar hun eten vandaan komt. Vragen als ‘Is het gezond voor mij?’, ‘Heeft het dier een goed leven gehad?’ komen daarbij kijken. Maar hoe zit dat eigenlijk met het eten van wild en dan specifiek ganzenvlees? Projectleider voedsel Marieke Gorkink ging in gesprek met Ger van Hout, regiomanager van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging.

Ger van Hout: ‘Het aantal ganzen is afgelopen jaren enorm toegenomen vanwege het vele eiwitrijke voedsel in combinatie met de natte structuren die zijn aangelegd om de biotoop te verbeteren. Ook de zachte winters dragen bij. De grote toename zorgt ervoor dat de schade voor de landbouw ook toeneemt.’ Om deze groei af te remmen moeten er in Gelderland dit jaar 30.000 tot 40.000 ganzen geschoten worden. Daarbij is het erg belangrijk dat de ganzen goed benut worden. ‘Er moet een verhaal achter zitten met een breder beheer, waar afschot een onderdeel van is, maar niet de enige maatregel. Als je de hele dag alleen maar bezig moet zijn met schieten dan doet dat wat met je als mens. Dat willen jagers niet’, aldus Van Hout.

Op dit moment is er in samenwerking met de Provincie Gelderland en de Faunabeheereenheid een proef gaande. Er is een grote koelcel gehuurd waar alle geschoten ganzen heen kunnen worden gebracht. De ganzen worden één keer per week opgehaald door het bedrijf GanschAnders. Dit bedrijf verwerkt de ganzen tot bijvoorbeeld worstjes, bitterballen, ganzenrollade en ganzenfilet. Op deze manier wordt kwalitatief en duurzaam vlees goed benut.

Lees het hele bericht op de website van Natuur en Milieu Gelderland

Wilde gans op het menu