Foto: Anoeska van Slegtenhorst

Vrijwillige groene BOA’s in de media en de politiek

In dit nieuwsbericht zijn alle media-uitingen rondom de oproep van de Jagersvereniging aan het ministerie van LNV om budget te reserveren in de begroting voor meer vrijwillige BOA’s gebundeld.

Met een pistool loopt de boswachter tussen het groen – De Volkskrant

Boswachters en groene BOA’s ervaren een stijgende criminaliteit in het buitengebied. Ze willen een pistool dragen, maar of dat helpt? ‘Er is simpelweg meer toezicht nodig’, aldus boswachter Tom Visser.

Groene BOA’s willen betere uitrusting – EenVandaag

Groene BOA’s hebben betere uitrusting nodig om zich te weren tegen toenemende agressie. De toezichthouders voelen zich momenteel niet veilig als ze aan het werk zijn in het buitengebied. Ook zouden de groene BOA’s meer ondersteuning van de politie. De misstanden die in het buitengebied gebeuren zijn erg uiteenlopend. Van mountainbikers tot drugsdumpingen en hennepkwekerijen. En vooral voor criminele activiteiten leent het afgelegen buitengebied zich als ideale locatie.

Bekijk het originele bericht

Kamerleden slaan alarm over diepgeworteld wantrouwen van Brabantse boeren in politie

Tweede Kamerleden vinden het schokkend dat boeren niet de politie bellen wanneer zij benaderd worden door drugscriminelen. CDA-Kamerlid van Toorenburg begrijpt het wantrouwen van de boeren: ‘Het kantelpunt was volgens mij de bezetting van de boerderij in Boxtel, afgelopen zomer. Dat kun je niet afdoen als een onschuldige actie van dierenactivisten. Boeren zien dat de politie die actievoerders niet meteen heeft gearresteerd. Logisch dat ze dan gaan denken dat het geen zin heeft om de politie te bellen.’

Begrotingsbehandeling ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Tijdens de LNV-begroting vroeg VVD-Kamerlid Arne Weverling minister Schouten om naar het plan van de Jagersvereniging te kijken voor méér BOA-jachtopzichters te kijken, waarop de LNV-minister aangaf dit mee te nemen in de update van het plan van aanpak groene BOA’s dat begin 2020 zal verschijnen.

Hier kunt u deel 1 en deel 2 van de begrotingsbehandeling terugkijken en – luisteren, hieronder vindt u de eerste inbreng van VVD-Kamerlid Arne Weverling.

Gaat jager straks achter stropers en vervuilers aan? – De Stentor

Jagers kunnen een oogje in het zeil houden in het buitengebied om zo stroperij en het dumpen van drugsafval tegen te gaan. Dat stelt de Nederlandse Jagersvereniging. Uit onderzoek blijkt dat honderden leden van die vereniging interesse hebben om zich om te laten scholen tot opzichter. In Oost-Nederland wordt enthousiast gereageerd op dit plan.

Bekijk het originele bericht

Jagersvereniging wil meer opzichters: ‘Stroperij is een groot probleem’ – RTV Drenthe

De Jagersvereniging wil meer toezicht in het buitengebied. Vervuiling, verstoring en stroperij is namelijk nog steeds een groot probleem, ook in Drenthe. Daarom pleit de Jagersvereniging voor het opnemen van een structureel budget van de regering om BOA’s op te leiden.

De Jagersvereniging polste onder haar leden of enige interesse was om opgeleid te worden tot vrijwillige boa/jachtopzichter. 500 leden gaven gehoor aan deze oproep. Aanstaande woensdag vergadert de Tweede Kamer over de begroting van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. De Jagersvereniging pleit voor het opnemen van een structureel budget in de begroting om de verdere terugloop van het aantal groene BOA’s te stoppen.

Bekijk het originele bericht

Vrijwilligers houden het bos veilig: ‘De situatie is behoorlijk nijpend’ – Omroep Gelderland

Dat drugsdumpingen, illegaal wapenbezit en stroperijen steeds meer toenemen in het buitengebied kan jachtopziener Aart van Dorland beamen. Als vrijwillige jachtopziener pleit hij voor meer toezicht in het buitengebied. ‘Collega’s zijn al eens beschoten, ik niet. En ik hoop dat het daarmee blijft, natuurlijk’, aldus Dorland. In het onderstaande filmpje komt Aart van Dorland aan het woord.