Foto: Erik van Til

Vleugelonderzoek naar de Wilde eend

Jagers plaatsen jaarlijks duizenden broedkorven om het broedsucces van wilde eenden in Nederland te ondersteunen. Maar wat gebeurt er nadat de jonge eendjes het nest hebben verlaten? Vooral in de vroege levensfase zijn eendjes ontzettend kwetsbaar en vallen velen ten prooi aan predatoren. Toch is het lastig om deze kritieke levensfase van de wilde eend goed te monitoren. Gelukkig kunnen we op basis van vleugelkenmerken van wilde eenden veel leren over hoe het de eenden vergaat, nadat zij het nest hebben verlaten.

Wat kunnen we leren van vleugels?

Vleugelonderzoek geeft inzicht in de populatiedynamiek van wilde eenden in Nederland. Op basis van diverse vleugelkenmerken kunnen we onderscheid maken tussen woerden en eendjes, maar ook tussen juveniele en volwassen dieren. Worden er weinig jonge dieren geschoten? Dan duidt dat mogelijk op een probleem bij de voortplanting van wilde eenden. Zijn het voornamelijk woerden? Dan worden de eendjes gespaard en daarmee de voortplanting ondersteund.

Samenwerking

In 2022 voerde de Jagersvereniging daarom in samenwerking met het internationale Waterfowlers’ Network, vleugelonderzoek uit de leeftijdsopbouw van de populatie wilde eend in Nederland. Jagers verzamelden vleugels van geschoten eenden en verzonden die naar het bureau van de Jagersvereniging. Daar werden de vleugels onderzocht op diverse kenmerken door het team ecologie van de Jagersvereniging in samenwerking met Van Hall Larensteijn hogeschool. De resultaten van dit onderzoek verschijnen in september in De Jager.

Doet u ook mee?

Om goed inzicht te krijgen in hoe het de wilde eend in Nederland vergaat is het belangrijk om het vleugelonderzoek ook komend jaar uit te voeren. Zo krijgen we in beeld hoe de populatieopbouw zich ontwikkelt over de tijd. De Jagersvereniging vraag u daarom om het komende jachtseizoen (opnieuw) mee te doen met het vleugelonderzoek. U kunt zich hier aanmelden voor het onderzoek. Na uw aanmelding ontvangt u per post een pakket met een handleiding en verzendmaterialen voor de vleugels. Heeft u tijdens de jacht eenden geschoten? Dan kunt u hiervan een vleugel kosteloos naar ons opsturen.

Bij vragen kunt u mailen naar: [email protected]