Foto: Anoeska van Slegtenhorst

Veertig Friese boeren zetten weiland onder water – Groene Ruimte

Deze week zetten 40 boeren van de vereniging Noardlike Fryske Wâlden in het noordoosten van Friesland hun plas-drasgebieden onder water. Daarbij stellen ze het maaien uit totdat aanwezige kuikens sterk genoeg zijn om uit te vliegen. Dit doen ze om weide- en watervogels meer voedsel en rust te bieden en de overlevingskansen te vergroten. Dit nieuws is vandaag te lezen op GroeneRuimte.nl.

Met een zogenoemde plasdraspomp wordt water uit de sloten op het weiland gepompt waarmee het land 5 tot 15 centimeter onder water komt te staan: plasdrasgebieden. Hierdoor ontstaat een losse bodem waar weidevogels makkelijker hun voedsel zoals insecten, larven en wormen uit kunnen halen. Dit voedsel hebben zij dringend nodig om te herstellen van de winter en hun trektocht uit het Zuiden om hun eieren te kunnen leggen. Het gaat hierbij om weidevogels zoals grutto’s, kieviten, scholeksters, tureluurs en watervogels.

Lees het hele bericht op Groene Ruimte.nl

Boeren Noardlike Fryske Wâlden helpen weidevogels met plas-dras