Foto: Erik de Jonge

Spoedoverleg in Den Haag over Afrikaanse varkenspest, België krijgt hulp van EU – Eindhovens Dagblad

LTO Nederland heeft vrijdagochtend 14 september spoedoverleg gevoerd met het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over Belgische wilde zwijnen die besmet zijn met Afrikaanse varkenspest (AVP). Na het overleg zijn er geen nieuwe maatregelen afgekondigd om de verspreiding van de ziekte te voorkomen.

Een team van deskundigen zijn op verzoek van de Europese Commissie dit weekend in België geweest om te helpen er voor te zorgen dat de ziekte zich daar niet verder uitbreidt. Wellicht worden extra maatregelen genomen. Tot op heden is toegang tot het besmette gebied verboden.

Ook in Nederland vond op vrijdagochtend 14 september een crisisoverleg plaats. Hierin werd besloten dat, naar aanleiding van de uitbraak van Afrikaanse varkenspest in België, het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit extra alert is. Volgens minister Carola Schouten houden haar ministerie, LTO Nederland en de provincies “heel strak de vinger aan de pols”. Er zijn geen nieuwe maatregelen aangekondigd om de verspreiding van de ziekte te voorkomen. “We zijn ons allemaal zeer bewust dat we alert moeten zijn”, aldus minister Schouten. Hoewel de ziekte nu bij wilde zwijnen in België is aangetroffen, lijkt er op dit moment geen direct verhoogd risico voor Nederland te zijn.

AVP treft onverwacht
Nu de Afrikaanse varkenspest in België is aangetroffen, moet Nederland maatregelen gaan treffen alsof hier ook besmette everzwijnen gevonden zijn. Dat zei Henk Bleker, voorzitter van belangenorganisatie Vee & Logistiek en oud-staatssecretaris van Landbouw. Volgens Bleker werd de besmetting eerst gezien als iets dat ver weg was. ,,We hebben er wel rekening mee gehouden, maar ik had niet verwacht dat het er nu al zou zijn”, aldus Bleker. De Afrikaanse varkenspest is al enkele jaren aanwezig in Oost-Europese landen.

Neem Maatregelen
De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) waarschuwt om geen vleesproducten mee te nemen uit besmette gebieden en geen etensresten achter te laten in de natuur. Voor de jager wordt geadviseerd geen honden te gebruiken bij de jacht. Denk eraan dat ook botten van aan AVP lijdende varkens de ziekte kunnen verspreiden. Reinig en ontsmet materialen en vervoermiddelen die bij de jacht zijn gebruikt. Gebruik handschoenen en was goed de handen. Raak een mogelijk besmet zwijn nooit aan, meldt uw vondst bij de lokale autoriteiten. Bekijk hier alle maatregelen omtrent het voorkomen van insleep van de Afrikaanse varkenspest.

(…)

Lees het hele bericht op de website van het Eindhovens Dagblad

ed.nl