Reeëntelling in Drenthe: meer reegeiten dan bokken – RTV Drenthe

Afgelopen weekend vond in heel Drenthe de reewildtelling plaats. RTV Drenthe ging op pad met twee jagers: Tom van Engers en Bert Dilling, en maakte daarover een reportage.

Schutkleuren
Reeën zie je vooral in de schemering of bij zonsopkomst. Je ziet ze niet altijd, volgens de vrijwilligers. ‘Ze hebben schutkleuren en staan vaak tegen de bosrand aan. Dan is het wel eens lastig om ze te zien. Naarmate het later wordt, trekken ze zich terug in het bos’, zegt een van hen. Tom van Engers is secretaris van de wildbeheereenheid (WBE) Hondsrugveld. ‘We willen graag een goed beeld hebben van de wildstand. Maar ook ander wild tellen we.’

Bert Dilling van WBE Hondsrugveld doet in de reportage van RTV Drenthe zijn verhaal over de reewildtelling.

Veel aanrijdingen met reeën
Langzaamaan wordt de populatie volgens Van Engers groter. Misschien zijn er wel te veel. ‘Het gaat heel goed met de ree. Dat zien we terug in onze WBE. Er worden ook meer dieren aangereden, momenteel 11,6 procent. Dat zijn er veel te veel. Het percentage zou terug moeten naar vijf tot zes procent.’

Bekijk het hele item op RTV Drenthe

Reeëntelling: Meer reegeiten dan reebokken