Foto: Anoeska van Slegtenhorst

Paradijs voor de patrijs – Interview Frans ter Bogt en Herman Simmelink Buit 2 2019

Vogelaar Frans ter Bogt (rechts op de foto) en jager Herman Simmelink zaaien akkerranden in, geven presentaties door het hele land en zijn vaak dag en nacht in het veld te vinden. Met welk doel? De patrijs.

Tekst: Marijke Ottema

Een vogelaar en een jager: dat is geen gebruikelijke combinatie!
Herman lachend: ‘De patrijs heeft ons bij elkaar gebracht. In 2013 zocht de Vogelbescherming naar natuurliefhebbers die patrijzen in het veld wisten te vinden. Ik stak meteen mijn vinger op. Frans kende ik al uit het buitengebied bij ons hier in het Gelderse Aalten, en ik wist dat hij veel kennis heeft van vogels. Zonder deze samenwerking was ons project nooit zo succesvol geweest.’

Herman en Frans benaderden in de gemeente Aalten boeren om, tegen een kleine vergoeding, een deel van hun land beschikbaar te stellen om akkerranden in te zaaien. Deze bieden beschutting, voedsel en een broedplek voor de patrijzen.
Met hun eigen patrijs-vriendelijke kruidenmengsel, een stapel folders en een indrukwekkende powerpoint presentatie, trekken ze door stad en land om mensen enthousiast te maken voor hun patrijzenproject.

En, hoe gaat het nu met de patrijs?
Herman: ‘Heel goed. We zagen de eerste jaren een enorme groei, er zijn nu meer dan 25 broedparen.’

Frans: ‘En niet alleen de patrijs doet het goed. Toen we begonnen met dit project waren er ongeveer 42 vogelsoorten in het gebied. Nu zien we er meer dan 100, waarvan sommige heel uniek, zoals de velduil en de zomertortel.
Ook is het aantal muizen sterk toegenomen waardoor ook de kerkuil is teruggekeerd. Dat is genieten.’

Meer lezen?
De nieuwe Buit is te koop in de kiosk bij u in de buurt! Lees in dit nummer over Vera Bachrach en haar Doe-het-zelf-kip, laat je inspireren door de samenwerking tussen vogelaar en jager ten behoeve van de patrijs, ga op reis naar de bergen en woestijnen van Oman en bekijk mensen en vogels in allerlei pluimage. Bekijk hier de verkooppunten.