Foto: Douwe Anne Verbrugge

Opinie: ‘De Wrede vertelt leugens over de jacht’ – Laurens Hoedemaker, Dagblad van het Noorden

Kirsten de Wrede schreef een opinie over de vervolging van een activist die verdacht wordt van het vernielen van jachthutten. Het artikel staat vol onwaarheden.

Op 8 mei plaatste Dagblad van het Noorden een opinie-artikel van mevrouw De Wrede, fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren in de gemeenteraad in Groningen. Het artikel staat bol van de halve waarheden en hele leugens. Dat de PvdD onder aanvoering van reclameman Niko Koffeman het niet zo nauw neemt met de waarheid is bekend. Koffeman was ooit een van de topreclamemakers van Nederland. Ook zette hij de Vegetarische Slager succesvol in de markt. Een gotspe, die merknaam. We hebben toch ook geen zelfslachtende groenteboer? Maar ja, in de reclamewereld doet de waarheid er niet zoveel toe, als de boodschap maar lekker klinkt.

Draagvlak

Mevrouw De Wrede treedt glansrijk in de voetsporen van Koffeman. In haar opiniestuk liegt ze allereerst over het maatschappelijk draagvlak voor jacht. De waarheid blijkt uit recent onderzoek door bureau Zest: daaruit blijkt dat een grote meerderheid van de Nederlanders voor jacht is. Slechts een kleine 10 procent is tegen. Dit is in lijn met recente onderzoeken in Duitsland (door PETA) en België. Dat jacht nog steeds bestaat in Nederland is dus geen kwesties van boeren- en jagersmacht, maar van een politiek die naar de burger luistert.

Hagel

Ook het verhaal over hagel in ganzen is een bekende PvdD-leugen. Wat men er altijd bij vergeet te vertellen is namelijk dat diezelfde onderzoekers constateerden dat het niet aan de jacht in Nederland kan liggen omdat zij loodhagel aantroffen, die allang in ons land uitgebannen is.

Bedreigde soorten

Dat vossen als reactie op bejaging meer nakomelingen zouden maken is ook gelogen en staat in schril contrast tot de uitspraak even verderop in hetzelfde opiniestuk dat bejaging schadelijk zou kunnen zijn voor een diersoort. Als bejaging de voortplanting bevordert zouden we allemaal op bedreigde diersoorten moeten gaan jagen, maar zo werkt het dus niet.

Wilde eend

Ook over de wilde eend wordt gelogen: deze is niet bedreigd, maar juist de meest voorkomende wilde watervogel in Europa. Ze broeden wel wat minder in Nederland, maar dat komt vooral omdat ze hun broedgebied naar elders in Europa verplaatst hebben. Dat biedt bij ons weer ruimte voor de krakeend, die hier nu meer broedt.

Dierziekten

Dat jagers dierziekten verspreiden is ook niet waar en het verhaal over video-opnames van vogelstroperij is de meest flagrante leugen van het hele artikel.

Waarom zou mevrouw De Wrede de moeite genomen hebben zo’n leugenbriefje ‘op persoonlijke titel’ (maar met vermelding van haar Dierenpartij!) in te sturen? Het zou toch niets te maken hebben met de op handen zijnde Europese verkiezing, of de behandeling van nieuwe natuurwetgeving in de Tweede Kamer? Laten we hopen dat de lezer haar doorziet, en er voor zorgt dat de leugens van de Partij voor de Dieren in ieder geval niet gaan regeren

Lees hier het opinieartikel van Karin de Wrede

www.dvhn.nl