Foto: Michael Migos

Ministerie LNV en provincies hebben uitzondering avondklok voor noodzakelijke bejaging wilde zwijnen uitgewerkt, lichtbakken nog niet mogelijk

Jager moet zelf werkgeversverklaring invullen

Dinsdagochtend 26 januari liet het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) weten dat er een akkoord is met het Interprovinciaal Overleg en het ministerie van Justitie en Veiligheid (J&V) over de uitzondering van de avondklok voor jagers. Daarbij gaat het om noodzakelijk beheer van wilde zwijnen. Ook de afwikkeling van valwild wordt als noodzakelijkheid gezien en valt dus onder de uitzonderingsregel. Vooralsnog heeft men besloten dat lichtbakken op de vos – in tegenstelling tot eerdere berichtgeving – komende weken níet tot de uitzonderingen behoort.

Jager moet zelf werkgeversverklaring invullen

Een jager die uitvoering geeft aan het noodzakelijk beheer van wilde zwijnen moet – naast de provinciale ontheffing – ook beschikken over een werkgeversverklaring. Die werkgeversverklaring geldt als een uitzondering voor de avondklok. Normaliter wordt deze verklaring door een werkgever ingevuld. Omdat de vrijwillige jager geen werkgever heeft, mag hij zelf de verklaring invullen. U kunt het formulier voor de Werkgeversverklaring hier vinden.

Tijdens de uren van de avondklok moet u dus in het veld beschikken over de provinciale ontheffing én de werkgeversverklaring. Houd ook de informatie over dit onderwerp door uw provinciale Faunabeheereenheid en uw WBE in de gaten.

Valwild

Het ministerie van LNV heeft aangegeven dat ook de afwikkeling van valwild tot de uitzondering behoort. Ook daarvoor dient de jager te beschikken over de juiste papieren én de werkgeversverklaring zoals hierboven aangegeven.

Lichtbakken vos vooralsnog niet toegestaan

In de toelichting van vanochtend laat het ministerie van LNV weten dat lichtbakken op de vos vooralsnog niet als noodzakelijk wordt gezien. Dat betekent dat jagers géén uitzondering krijgen voor nachtelijke bejaging van de vos. Dit in tegenstelling tot eerdere berichtgeving.

Jagersvereniging: ook bejaging vos essentieel

De Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging waardeert de inspanningen van het ministerie van LNV om noodzakelijk wildbeheer in de nachtelijk uren mogelijk te maken. Wij zijn van mening dat in deze periode – de ranstijd van de vos – ook nachtelijke bejaging van de vos cruciaal is. De vos speelt een belangrijke rol in de predatie van weide- en akkervogels waarvan het seizoen bijna van start gaat. Zij zal dit opnieuw onder de aandacht brengen.

Download de werkgeversverklaring voor de uitzondering avondklok

Formulier Werkgeversverklaring avondklok