Foto: Klaus Schneider

LTO wil teveel aan wolven in Nederland afschieten – NOS Nieuwsuur

Het is nu zes maanden geleden dat de eerste wolf voor het eerst weer gespot is in Nederland sinds 150 jaar. Natuurbeschermers vinden het geweldig dat dit dier weer terug is in de Nederlandse natuur, maar boeren en jagers kunnen er minder om juichen. Landbouworganisatie LTO wil de beschermde status van de wolf aanpassen, om beheer mogelijk te maken, dat meldt Nieuwsuur op dinsdag 22 januari.

Boeren maken zich grote zorgen om de terugkeer van de wolf in Nederland. Velen zijn al slachtoffer geworden van de wolf die hun schapen heeft verwond of gedood.

LTO wil een wolvenquotum: een maximaal aantal wolven dat in Nederland mag verblijven. Komen er meer wolven, dan moeten die worden gedood. “Er is geen andere keus”, zegt LTO-bestuurder Ben Haarman. Ook wolven die een bedreiging vormen voor het vee moeten worden gedood, aldus de LTO-voorman. “Als een wolf erop uit is om schapen aan te vallen, dan moet je de ruimte hebben om die te kunnen afschieten.”

Ook de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging vindt dat Nederland te druk is voor de wolf. Directeur Laurens Hoedemaker: “Het Oostvaardersplassen-debacle heeft ons geleerd dat als er dieren komen, ze zich gaan voortplanten met als gevolg dat er conflicten ontstaan.”

(Bekijk hier de Reportage: Worsteling met de wolf in Nederland van Nieuwsuur. Tekst loopt door onder de video)

Natuurbeschermers zijn juist blij met de terugkeer van de wolf in Nederland. Boswachter Mirte Kruit van Natuurmonumenten meldt dat het voornamelijk zwervende wolven die vee aanvallen. Wolven met een eigen territorium zouden alleen wild aanvallen. “Sinds de wolvin zich op de Veluwe heeft gevestigd, heeft ze geen schapen meer gepakt. Ze heeft zich volledig gefocust op wild.”

Wild
De wolf heeft in Europa een beschermde status. Het afschieten van wolven is verboden. LTO Nederland wil dat Nederland internationaal afspraken gaat maken om die status aan te passen.

(…)

Omdat de wolf niet alleen vee aanvalt maar ook wild, willen jagers nu recht op schadevergoeding wegens gederfde inkomsten. Jager Hoedemaker: “De natuur is een prachtige bron van scharrelvlees, met de komst van de wolf wordt die rijkdom wel wat minder.

Op dit moment leggen provincies de laatste hand aan een interprovinciaal wolvenplan. Daarin staat onder meer wie er recht heeft op schadevergoeding.

Wat te doen als je een wolf in het wild tegenkomt

Lees het hele bericht gratis op de website van NOS

nos.nl/nieuwsuur