Foto: Robert Jan Asselbergs

Landgoed Twickel in Ambt Delden start omvangrijk natuurproject – Tubantia

Landgoed Twickel doet mee aan een omvangrijk ‘patrijzenproject’ om de verscheidenheid aan flora en fauna, de biodiversiteit, te stimuleren. Over het belang van de patrijs, de steenuil én de strontvlieg, dit meldt Tubantia op 28 februari.

De strontvlieg, de patrijs en de steenuil zijn iconen van biodiversiteit en staan ook symbool voor een gezond boerenlandschap. “Strontvliegen in de buurt betekent dat er koeien in de wei lopen en er veel insecten zijn die door patrijzen worden gevoed aan hun jongen. En is er plek voor de patrijs dan is er ook leefruimte voor dieren als de haas en de fazant. Steenuilen in het gebied duiden op kruidenrijke randen langs akkers bij boerderijen met muizen waar de steenuil weer op jaagt. Vandaar de naam ‘patrijzenproject’, legt adjunct-rentmeester Hans Gierveld van Landgoed Twickel uit.

Beheerovereenkomsten

Voor ruim 50 hectare grond worden – met boeren – beheerovereenkomsten afgesloten die aan de biodiversiteit bijdragen. Met vier pachters, agrariërs, is Twickel in gesprek over de omschakeling naar biologische landbouw waarmee de biodiversiteit, aldus Gierveld, ook gebaat is.

Landgoed Twickel betrekt naar goed Twents gebruik zoveel mogelijk partijen bij de maatregelen. Want, daardoor heeft het project volgens Gierveld meer kans van slagen. Het landgoed werkt samen met landbouwers, landschapsarchitecten, jagers van de wildbeheereenheid Twickel en met vrijwilligers die vogels, insecten en planten in de gaten houden (monitoren). Ook wordt gebruikgemaakt van de kennis en ervaringen van de Stichting Behoud Natuur en Leefmilieu en van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging.

Partners

De adjunct-rentmeester noemt jagers ‘fantastische en onze natuurlijke partners‘. „Ze zijn veel in het veld, zien veel en steken er veel tijd in. Een goede wildstand komt de biodiversiteit ten goede. Ze brengen hun kennis in, wij hebben het landschap en de ruimte. Natuurlijk profiteren ze van een goede wildstand, maar dat mag. Ze leveren immers een goede bijdrage”, zegt Gierveld.

Hij vertelt dat ‘Twickel’ met rijk, provincie, gemeenten en waterschap om tafel wil over de vraag welke bijdrage zij kunnen leveren aan goed landschapsbeheer en behoud van natuurwaarden. Dit moet uiteindelijk resulteren in een gezamenlijk fonds waaruit natuurbeheer kan worden gefinancierd en om ontwikkelingen, zoals die van biologische landbouw, economisch duurzaam te maken.

Biotoopprojecten

Landgoed Twickel heeft het ‘patrijzenproject’ aangemeld voor Biotoopprojecten op de Kaart. Hiermee is het initiatief het duizendste punt op biotoopprojecten.nl dat in maart vorig jaar is gelanceerd. Rentmeester Egbert Jaap Mooiweer van Landgoed Twickel werd onlangs voor deze mijlpaal in het zonnetje gezet door directeur Laurens Hoedemaker van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging. Naast lovende woorden kreeg Mooiweer toen een beeldje van patrijzen overhandigd.

(…)

Lees het hele bericht op de website van Tubantia

Tubantia.nl