Foto: Robert-Jan Asselbergs

Jagersvereniging wil Fries jachtverbod van tafel – AD

De Jagersvereniging wil dat Friesland het besluit om de jacht in de provincie helemaal stil te leggen terugtrekt. In Friesland is jagen sinds 21 september verboden, omdat het faunabeheerplan van de faunabeheereenheid niet deugde. De advocaat van de Jagersvereniging stapt naar de rechter als de provincie het besluit niet heel spoedig intrekt, zo heeft hij Friesland laten weten.

De Faunabeheereenheid maakte een plan voor het beheren van het wild van 2022 tot 2026. Aan dat plan ontbraken bepaalde tellingen. De provincie keurde het plan toch goed, maar een dierenrechtenorganisatie maakte bezwaar. De organisatie kreeg gelijk van de bezwarencommissie, waarna het Friese provinciebestuur de goedkeuring introk. Omdat er nu geen geldend faunabeheerplan is, is de jacht helemaal verboden.

De Jagersvereniging stelt dat een provincie geen besluit mag en kan nemen over de landelijk ingestelde jacht op wildsoorten, aangezien de landelijke overheid boven de provincie gaat. Maar volgens Friesland kan dat wel. Nu moet de rechter waarschijnlijk beslissen of er gejaagd mag worden. In Drenthe zijn ondertussen ook vragen gesteld over de geldigheid van het wildplan.

Jagersvereniging wil Fries jachtverbod van tafel

Lees het het hele bericht op de website van het Algemeen Dagblad