Jagersvereniging: vrijwillige BOA’s opleiden voor aanpak criminaliteit – Omroep Gelderland

De Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging wil tientallen vrijwillige toezichthouders opleiden om de toenemende criminaliteit in natuurgebieden en op het platteland aan te pakken. Deze Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA’s) zijn volgens de vereniging hard nodig.

De criminaliteit in het buitengebied is toegenomen, vooral in het Rivierengebied. Dat zegt de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging. Volgens Ger van Hout van de Jagersvereniging heeft het Rivierengebied last van het waterbedeffect: doordat in Brabant en Limburg strenger gehandhaafd wordt, heeft de criminaliteit zich verplaatst naar het Rivierengebied. Eerder riepen onder meer Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en het Geldersch Landschap al op tot meer BOA’s. Volgens Ger van Hout verhoogt het de veiligheid in het buitengebied, ‘met dat er bijvoorbeeld inbrekers betrapt zijn door BOA’s van de Wild Beheer Eenheid, dat geeft mensen die in het buitengebied wonen of werken toch een veilig gevoel, dat er een vorm van toezicht is nu de politie er niet meer aan toe komt’.

(…)

Natuurbeheerders, politie, gemeenten en provincie werken aan een plan van aanpak om het toezicht in de natuur en op het platteland te verbeteren. Zo wordt er gekeken of er meer groene BOA’s kunnen worden ingezet. Volgens Ger van Hout is het aanbod van de Jagersvereniging een aanvulling hierop.

(…)

Onderaan deze tekst vindt u de link naar dit volledige artikel

Lees het hele bericht gratis op de website van Omroep Gelderland

www.omroepgelderland.nl