Foto: Erik de Jonge

Jagers speuren met drone’s naar reekalfjes – De Stentor

In het oosten van Nederland lopen jagers van wildbeheereenheden (WBE) voorop met het gebruik van drones om reekalveren op te sporen en in veiligheid te brengen voordat de boer gaat maaien. In 2013 experimenteerde WBE Hof van Twente als eerste met drones. Inmiddels gebruikt WBE IJssel-Oost ook een drone voor zoektochten.

De periode dat de reegeiten hun jongen werpen in het lange gras valt vaak samen met het maaien van de weilanden. Om te voorkomen dat jonge dieren het slachtoffer worden, zoeken jagers al decennia reekalfjes en andere jonge dieren vlak voor het maaien. Steeds meer WBE’s gebruiken drones met warmtebeeldcamera’s bij de zoektocht. Ook WBE Ijssel-Oost maakt dit jaar voor het eerst gebruik van een drone.

Kalveren maken zich vaak klein als er gevaar dreigt, daardoor zijn ze met het blote oog lastig te zien in het hoge gras. Daarnaast blijven de jonge dieren ook stil zitten als er een trekker op ze afkomt. Wanneer de reekalfjes gevonden worden brengen de jagers ze naar een veilige plek zodat moedergeit ze later weer kan ophalen.

De warmtebeeldcamera die aan de drone vastzit projecteert witte stippen op de ontvanger. De witte stippen laten zien dat het op die plek warmer is dan andere plekken in het veld. Daar zou dus een reekalf kunnen liggen.

Enthousiasteling Van der Wal hoopt dat de drone op den duur standaard wordt onder de jagers. Als voorzitter van het Kenniscentrum Reeën pleit hij hier al jaren voor. ,,Het zou prachtig zijn als wij de coördinaten van de witte stippen kunnen appen naar de boer. Weet hij precies waar hij omheen moet maaien.’’

In deze reportage van De Stentor vertellen jagers Herzo van der Wal en Bert Kornegoor van WBE Ijssel-Oost, hoe ze te werk gaan met de drone.

Lees het hele bericht op de website van De Stentor

www.destentor.nl