Foto: Erik van Til

Jagers in deelstaat Rheinland-Pfalz schieten recordaantal wilde zwijnen

De jagersvereniging van de Duitse deelstaat Rheinland-Pfalz (Landesjagdverband Rheinland-Pfalz) meldt in een persbericht dat in het afgelopen jachtjaar meer dan 100.000 wilde zwijnen zijn geschoten. Dat is 75% meer dan het jachtjaar ervoor toen er iets meer dan 57.000 zwijnen werden geschoten. De deelstaat Rheinland-Pfalz ligt ten oosten van Luxemburg, de hoofdstad Mainz is zo’n 250 kilometer van Maastricht verwijderd.

Niet eerder werden er zoveel zwijnen in dit deel van Duitsland geschoten. In het jachtseizoen 2017/2018 stond de teller op ruim 88.600 dieren. Dieter Mahr, de president van de jagersvereniging Rheinland-Pfalz, laat weten dat het om meer dan 2 miljoen uur gaat, die jagers afgelopen jaar investeerden in de bejaging van zwartwild.

Dreiging Afrikaanse varkenspest

Tevens benadrukt Mahr het belang om te blijven investeren in de bejaging van wilde zwijnen, onder andere met het oog op Afrikaanse varkenspest. Wilde zwijnen kunnen zelf besmet raken met het virus maar het ook overdragen aan gehouden varkens. Daarom is het van belang om de populatie te reguleren.

Zwaartepunt bij aanzitjacht

Mahr ziet met de corona-maatregelen wel uitdagingen voor de organisatie van het gezelschap dat nodig is voor een effectieve uitvoering van de bewegingsjacht op wilde zwijnen. Daarom stelt hij dat vooralsnog het zwaartepunt bij de bejaging zal liggen bij de aanzitjacht.

Lees het hele bericht op de website van Landesjagdverband Rheinland-Pfalz

Rekord bei der Wildschweinjagd