Foto: Anoeska van Slegtenhorst

Jaaroverzicht 2019: top 10 best gelezen artikelen Jagersvereniging

De e-screener hielde de gemoederen flink bezig vorig jaar. Van de best gelezen artikelen vinden we maar liefst zes artikelen over dit onderwerp terug in de top 10 van 2019. De Jagersvereniging zette de tien best gelezen artikelen van vorig jaar voor u op een rij.

10. Kwart automobilisten raakt rijbewijs kwijt na extra test

Naar aanleiding van het voorpaginanieuws van Dagblad De Limburger – ‘Kwart jagers raakte akte kwijt na extra test’ – schreef Janneke Eigeman een blog over de e-screener. Daarbij maakte ze een vergelijking met automobilisten die een extra test moeten doen om te bepalen of ze psychisch in staat zijn om een auto te bezitten.

9. CDA stelt Kamervragen over e-screener

Naar aanleiding van het bericht van de NOS – ‘Jagers: voorlopig geen e-screening voor wapenvergunning’ – stelden CDA-Kamerleden Von Martels en Van Dam Kamervragen. Zo vroegen ze onder meer naar de werkwijze waarbij wapens en akte direct in beslag worden genomen bij een ‘rood scherm’, terwijl de wet iets anders voorschrijft.

Lees het artikel en de Kamervragen

8. Provinciale Statenverkiezingen 2019 – Analyse van de programma’s van de politieke partijen

In maart vorig jaar vonden de verkiezingen voor de Provinciale Staten plaats. Onze collega’s maakten een analyse van de verschillende programma’s van de politieke partijen in hun provincie. Daarbij letten ze speciaal op onderwerpen als: beter gereguleerd beheer van ganzen, veiligheid in het buitengebied, behoud van boerenlandvogels en balans tussen bescherming van talrijke diersoorten en landbouwschade.

7. Jagers, geluiddempers en het standpunt van de Jagersvereniging

In augustus vorig jaar was er een rechtszaak over het gebruik van een geluiddemper door een vrijwillige jager. De jager en zijn advocaat gaven aan dat er sprake was van ongelijke behandeling.

6. Uitnodiging voor e-screener voorlopig niet meer verstuurd

Eind oktober kwam de mondelinge bevestiging van de politie dat er voorlopig geen nieuwe uitnodigingen meer werden verstuurd voor het invullen van de e-screener. Het ging hierbij om de groep jagers boven de 60 en onder de 25 jaar. De Jagersvereniging deelde het nieuws direct met haar leden.

5. E-screener per direct verplicht voor aanvragen eerste jachtakte

Op 20 september kreeg de Jagersvereniging een e-mail van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Met ingang van 1 oktober moesten alle nieuwe jachtaktehouders extra de e-screener invullen. Daarnaast kondigde het ministerie aan dat in drie jaar tijd ook alle jagers die al een akte hebben, de test moesten afleggen.

4. Advies Jagersvereniging: afspraak e-screener uitstellen

De eerste berichten over ingenomen wapens en aktes druppelden binnen. De Jagersvereniging werd overstroomd door telefoontjes, mails en berichten op sociale media. Er zaten permanent vijf medewerkers klaar om alle vragen te beantwoorden. Omdat de praktijk op dat moment leek uit te wijzen dat iedereen met een ‘rood scherm’ direct bezocht werd door de politie adviseerde de Jagersvereniging mensen om hun afspraak uit te stellen tot na het jachtseizoen.

3. Wat moet een jager regelen voor het aanvragen van een eerste jachtakte

De nieuwe jagers die uit de jachtopleiding komen, moeten veel regelen. De Jagersvereniging zet elk jaar op een rij welke papieren zij nodig hebben en wat ze niet moeten vergeten. Veel mensen maakten hier dankbaar gebruik van.

Lees het hele artikel

2. Wanneer is welk jachtseizoen?

De vraag welke diersoort wanneer bejaagd mag worden, bleef onverminderd populair. Ook dit jaar stond deze informatie hoog in de top 10.

1. Veelgestelde vragen over de e-screener

De e-screener riep veel vragen op. Moet ik mijn afspraak uitstellen? Moeten nieuwe aanvragers nog wel de test invullen? Hoe moet ik mijn wapens behandelen als de politie komt? Bovendien veranderde de informatie snel. Om leden te helpen en hen van juiste informatie te voorzien maakte de Jagersvereniging een pagina met antwoorden op de meestgestelde vragen. Deze pagina stond met stip bovenaan in de top 10 van best gelezen artikeln in 2019.