Foto: Cok de Heer

Honden nog regelmatig niet aangelijnd in de natuur, reekalfjes de dupe – RTV Utrecht

DRIEBERGEN-RIJSENBURG – Wildbeheereenheid Kromme Rijn roept wandelaars op om hun honden aan de lijn te houden. De jagersvereniging ziet nu nog regelmatig loslopende honden in gebieden waar een aanlijnplicht is. Daarom hangt de vereniging nu extra bordjes op om hondenbezitters op te roepen om hun viervoeter niet los te laten lopen.

Jonge reekalfjes in Utrecht worden regelmatig aangevallen door loslopende honden. “De reekalfjes worden door hun moeder in het open veld gelegd, op ongeveer twintig meter van de bosrand”, legt de jager uit. “Ze bewegen zich niet, in de hoop om zo niet ontdekt te worden. Hun moeder houdt ze dan vanaf de bosrand in de gaten en komt ’s ochtends en ’s avonds langs om haar kalfjes te voeden.”

Naast de reekalfjes zijn er ook andere dieren die last hebben van de honden volgens Van Dijk. Grazers zoals schapen hebben veel last van honden en kunnen niet voor hen vluchten. Klein wild zoals hazen voelt zich regelmatig opgejaagd door honden die niet aangelijnd zijn en het bospad hebben verlaten.

Om te voorkomen dat honden de jonge dieren aanvallen, hangt de jagersvereniging Kromme Rijn bordjes op. Jager Piet van Dijk ziet het ophangen van de bordjes als zorg voor het veld. Op de borden die de vereniging nu ophangt staat de tekst: “Helpt u de natuur mee? Laat uw hond niet loslopen!”

Lees het hele bericht op de website van RTV Utrecht

www.rtvutrecht.nl