Foto: Andrew Balcome

Hoger verzekerd bedrag in nieuwe jachtseizoen

Aon hanteert voor het komende jachtseizoen een hoger verzekerd bedrag voor de jachtaansprakelijkheidsverzekering. Die stijgt van 1,25 miljoen euro naar 3 miljoen euro.

Zowel Aon als de verzekeraar wil voorkomen dat jagers onvoldoende zijn verzekerd wanneer zij schade veroorzaken. Bij claims boven de 1,25  miljoen euro zouden jagers persoonlijk voor de extra kosten moeten opdraaien. Een reguliere aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (waarbij jacht is uitgesloten) heeft doorgaans al een verzekerde som van 2,5 miljoen euro. Daarbij is de kans op zwaar letsel minder groot. Daarom is het minimale verzekerde bedrag voor de jachtaansprakelijkheidsverzekering met ingang van 1 april 2022 verhoogd naar 3 miljoen euro. Voor jagers die nu nog een dekking van 1,25 miljoen euro hebben, geldt dat hun dekking op de hoofdvervaldatum automatisch naar 3 miljoen euro wordt omgezet. In landen zoals Duitsland, België en Frankrijk gelden vaak al deze minimale dekkingen.

Premie
De afgelopen vier jaar is de premie gelijk gebleven. Omdat de ontvangen premies niet voldoende waren om de geclaimde schades te dekken, is de verzekeraar genoodzaakt een
premieverhoging door te voeren. In onderstaande tabel treft u de huidige en de nieuwe premies aan die gelden vanaf 1 april 2022. Onderstaande premies zijn inclusief € 2,69 aan poliskosten en 21% assurantiebelasting.

Ontvangst
Voor diegenen die een verzekering hebben met een looptijd van een jaar of waarvan de 3-jaars looptijd eindigt per 31-3-2022, ligt het verzekeringsbewijs en de nota voor 2022 uiterlijk 15 januari 2022 weer op de deurmat. Als u inmiddels de digitale klantomgeving heeft geactiveerd, dan krijgt u deze documenten via de digitale weg. Informatie over de verzekeringsbewijzen voor Frankrijk en België ontvangt u later (indien van toepassing). Deze prolongeren per 1 juli 2022.

Mijn verzekeringen
De digitale klantomgeving ‘Mijn verzekeringen’ heeft meer voordelen: Een polis wijzigen of inzien? Een polis afsluiten of een schade melden? Via ‘Mijn verzekeringen’ kunt u het allemaal regelen, waar u ook bent!

Andere verzekeringen
Naast de jachtaansprakelijkheidsverzekeringen, biedt Aon een verzekering voor jachtuitrusting en een jachthondenongevallenverzekering aan. Meer informatie over deze verzekeringen vindt u op www.aon.nl/jagers. Liever persoonlijk contact? Bel dan met de klantenservice van Aon: 088 – 810 81 30. De medewerkers van Aon staan u graag te woord en zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 uur en 18.00 uur. Mailen mag ook: [email protected].

Aon en de Jagersvereniging
In samenwerking met de Jagersvereniging verzorgt Aon verzekeringen die speciaal zijn afgestemd op de wensen en de behoeften van de leden. Aon onderhandelt met verzekeraars en koopt verzekeringen collectief in. Daarom profiteren leden van gunstige tarieven en uitstekende voorwaarden. Aon verzorgt daarnaast ook de verzending van de polissen en het
klantadvies, en regelt de certificaten voor de jacht in België en Frankrijk.