Foto: Erik van Til

Historisch slecht broedseizoen voor weidevogels – Friesch Dagblad

Dit jaar is een historisch slecht broedseizoen voor weidevogels in de noordwestelijke greidhoeke. In sommige Friese gebieden ligt de nestpredatie van weidevogels als de grutto, tureluur, kievit en schoolekster rond de 80 procent.

De oorzaken hiervan zijn nestpredatie en de droogte op het land. Vogelwachters hebben camera’s neergezet bij dammen om te zien wat voor predatoren er door de velden struinen. Daarop was een hermelijn, wezel, bunzing en steenmarter te zien. ‘Dat zegt wel iets over de dichtheid van predatoren’, aldus Albert van der Ploeg, voorzitter van het Kollektivenberied van agrarische natuurverenigingen en van de Noardlike Fryske Wâlden.

Het neerslagtekort en de schrale oostenwind maakt dat de Friese velden dit jaar extreem droog zijn. De bovenste laag van de velden zijn hard waardoor de vogels geen voedsel uit de grond kunnen halen. Veel gruttoparen zijn daardoor nog niet eens begonnen met eieren leggen.

Lees het hele bericht op de website van het Friesch Dagblad

Historisch slecht broedseizoen voor weidevogels