Ganzenoverlast groter dan ooit: ‘Regels moeten verruimd worden’ – NH Nieuws

In een uitzending van het NH Nieuws op 5 februari 2019 pleit gedeputeerde Jaap Bond voor verdere verruiming van de regels om het aantal ganzen in de provincie te verlagen. Volgens Bond loopt de schade voor de landbouw en de natuur in de miljoenen. Bond vindt het nu tijd om te kijken naar verdergaande maatregelen. ‘Je kunt kijken naar de winterrust. Dat is een periode waar je heel veel kan doen om ze te verjagen om te doden. (…) Of meer jagers inzetten of jagen in Natura 2000-gebied toestaan. Dat zijn gevoelige discussies, maar kunnend de oplossing voor het probleem zijn.’

Hoopvol

Jagersvereniging in Noord-Holland vindt het goed om te zien dat de gedeputeerde de verschillende aspecten van ganzenvraagstuk ziet. ‘Het is goed dat Jaap Bond een duidelijk beeld heeft van de problematiek en zich zorgen maakt. Bond ziet ook dat de jagers in Noord-Holland een flinke bijdrage leveren door bejaging van ganzen. Dat hij jagers daarbij nog beter wil faciliteren, stemt hoopvol.’

Jagersvereniging: ‘Maak bejaging in nazomer, herfst en winter mogelijk’

De Jagersvereniging pleit al geruime tijd voor het verruimen van bejaging in de nazomer, herfst en winter. In Nederland worden ganzen vooral gedood in de periode dat zij volgens de Europese Vogelrichtlijn extra beschermd moeten worden. Nederland maakt als enige land in Europa nog geen structureel gebruik van ganzenbejaging in de herfst- en wintermaanden, wanneer dit volgens de Vogelrichtlijn is toegestaan. Dit terwijl schade aan de landbouw jaar na jaar stijgt, het maatschappelijk draagvlak voor de jacht in ons land bijzonder hoog is en recente gerechtelijke uitspraken in Utrecht en Zuid-Holland vraagtekens zetten bij de huidige praktijk van het ganzenbeheer in Nederland.

Lees het hele bericht en bekijk het interview met gedeputeerde Jaap Bond op NH Nieuws.nl

Ganzenoverlast groter dan ooit: "Regels moeten verruimd worden"