Foto: Robert Jan Asselbergs

Ganzenoverlast Bussloo neemt toe, ‘maar water is van topkwaliteit’ – de Stentor

Elk jaar zijn het er meer. Ganzen. Bij recreatieplas Bussloo kunnen ze het dier wel schieten, zoveel last hebben ze ervan. De dieren zorgen voor groene drap in het water en besmeuren met hun keutels de ligweiden en zandstranden. Dat schieten doet beheerder Leisurelands dan ook, letterlijk. De Stentor meldt op 18 april dat de groeiende ganzenpopulatie op het recreatieterrein volgens Leisurelands-directeur Erik Droogh steeds meer een ‘uitdaging’ is.

Nu het kwik stijgt en de zon zich dezer dagen veelvuldig laat zien, lijkt de zomer steeds dichterbij te komen. Zo ook bij recreatieplas Bussloo, midden in de Stedendriehoek tussen Apeldoorn, Deventer en Zutphen. Het laagseizoen van het recreatieterrein – de periode waarin honden overal mogen loslopen en zwemmen – is eind deze maand voorbij. Viervoeters zijn daarna niet meer welkom. Wie wel blijven, zijn dat eigenlijk ook niet: het zijn de ganzen. Elk jaar zijn het er meer, erkent Leisurelands-directeur Erik Droogh. ,,We kunnen er alleen niet zoveel aan doen, omdat we zijn gebonden aan wetgeving.”

Leisurelands, voorheen bekend als RGV, exploiteert 20 recreatiegebieden in Nederland, waaronder Bussloo. Deze recreatiegebieden zijn gelegen op de Veluwe, in het Rijk van Nijmegen en in de Achterhoek en Liemers. Bij bijna alle plassen is er sprake van ganzenoverlast, zegt Droogh. Of beter gezegd: ganzenpoepoverlast. Want het zijn vooral de uitwerpselen van de watervogels die gehekeld worden. ,,Het verschilt per locatie”, zegt Droogh. ,,Maar wat we wel merken is dat ganzen zich moeilijk laten verjagen. Tijdens het jachtseizoen laten we wildbeheerders hun werk doen. Dan worden de dieren geschoten. Zelfs dat gaat niet makkelijk. Na één schot waarschuwen de vogels elkaar en vliegen ze weg, om later, als de jagers weg zijn, terug te keren. Bovendien is het jachtseizoen afgelopen, dus het probleem aanpakken kan ook maar in een korte periode.”

(…)

Lees het hele bericht op de website van De Stentor