Campagne Jagersvereniging ‘Veilig op weg, daar jagen wij voor’ in de media

Afgelopen week startte de publiekscampagne van de Jagersvereniging ‘Veilig op weg, daar jagen wij voor‘. De oproep om hoe te handelen na een aanrijding met een wild dier op te nemen in het theorie-examen, werd buitengewoon goed en breed opgepakt door de pers. Ons pleidooi en de start van onze campagne kwam voorbij in de kranten, de nieuwsuitzendingen op de radio, online en in RTL Nieuws.

Hierbij een eerste – niet volledig – overzicht.

Telegraaf

Telegraaf heeft woensdagochtend een groot nieuwsbericht over het gestegen aantal aanrijdingen met dieren dat geclaimd is bij het Verbond van Verzekeraars. Tevens daarbij aandacht voor Laurens Hoedemaker, directeur van de Jagersvereniging, die aangeeft hoe jagers bijdragen aan het voorkomen van aanrijdingen. Op de foto is valwildman Ger Verwoerd te zien die op dit gebied veel werk verzet op de Veluwe.
Naar Telegraaf.nl (achter betaalmuur)

Ochtendshow, radio 538

In de nieuwsbulletins van de Ochtendshow van 6.00 en 6.30 uur wordt het onderwerp uitgebreid besproken.

RTL Nieuws

In de uitzending van RTL Nieuws om 19.30 uur wordt uitgebreid stilgestaan bij het gestegen aantal meldingen van aanrijdingen met dieren. Laurens Hoedemaker is op de Veluwe op een plek waar duidelijk de wroetsporen van de wilde zwijnen zijn te zien. Hij licht daar ter plaatse de rol van jagers toe. Bart Castelein geeft met zijn zweethond toelichting over het opsporen van aangereden wild.
Bekijk de uitzending (vanaf 11.25 minuten)

Algemeen Dagblad

AD meldt in haar nieuwsbericht ‘Wat te doen na wildaanrijding? Dat moet in het theorie-examen, zeggen jagers’ dat er alleen al in Gelderland 10 wilde zwijnen en 26 reeën worden doodgereden. Ze citeren Laurens Hoedemaker, die ervoor pleit om de wettelijk verplichte handeling op te nemen in het theorie-examen. Ook wordt de start van de campagne genoemd.
Naar AD.nl

Reformatorisch Dagblad

In de krant van 21 oktober een groot artikel over het persbericht en de start van de campagne. Ook daarbij fotomateriaal van de Veluwe en Laurens Hoedemaker die het pleidooi van de Jagersvereniging toelicht. Een ingekort artikel staat op de website.
Naar RD.nl

Stax en Toine – Radio 1

Hoe komt het dat het aantal aanrijdingen stijgt, hoe voorkom je een aanrijding maar ook: waarom vragen jagers hier aandacht voor? Woordvoerder Bjorn van der Veen doet namens de Jagersvereniging het woord in het programma van Dionne Stax en Toine van Peperstraten op radio 1.
Beluister het interview op de radio

Autoweek

Autoweek besteedde online aandacht aan het toegenomen aantal aanrijdingen, de campagne van de Jagersvereniging en de oproep om een theorie-vraag te maken over wildaanrijdingen.
Naar Autoweek.nl

Linda

Ook Linda deelt de informatie uit het persbericht. Het blad meldde het gestegen aantal aanrijdingen en de oproep + de campagne van de Jagersvereniging.
Naar Linda.nl