Foto: Michael Migos

Afschieten! Stel dat hij mijn kleinkind pakt – De Groene Amsterdammer

Onderzoeksjournalist Irene van der Linde verdiept zich in een groot artikel in De Groene Amsterdammer in de vestiging van de wolf in Nederland en wat dit voor verschillende partijen betekent. Voor haar artikel spreekt ze met schapenboeren, natuurbeheerders, expertgroep Wolven in Nederland, politici, onderzoekers en de ecoloog van de Jagersvereniging Wim Knol. ‘Er zijn twee scenario’s. Of je doet niets. Of je gaat beheren.’

‘Tien jaar geleden hebben een tiental natuurorganisaties het platform Wolven in Nederland opgericht, om te streven naar ‘een conflictarm samenleven met wolven’. ‘We willen met alle partijen die met de wolf te maken hebben kennis en ervaring delen’, zegt woordvoerder Glenn Lelieveld van de Zoogdiervereniging een paar dagen eerder op de Wageningse Universiteit. ‘Dat is een les die we van de Oostvaardersplassen hebben geleerd. Met als verschil: de wolf is niet uitgezet, die is van iedereen.’ Ondanks al die pogingen groeit de kloof tussen de wetenschappers, ecologen, boswachters en de ‘tegenstanders’: de boeren, jagers, grootgrondbezitters.

‘Ook de jagers streven’, benadrukt Wim Knol, ecoloog bij de Jagersvereniging in een gesprek op hun kantoor, ‘naar een conflictarme situatie.’ Zij hebben zich daarom ook aangesloten bij Wolven in Nederland. Maar over de manier waarop die moet worden bereikt, verschillen ze van mening met de natuurorganisaties.

Knol schetst twee scenario’s. Het eerste: je doet niets. Elk jaar zullen er dan nieuwe roedels ontstaan, jonge wolven gaan zwerven. Overal in de natuur zullen volgens hem weer hekken en rasters komen. ‘Denk aan het kostenplaatje.’ En daarbovenop: alle landbouwhuisdieren gaan op stal. ‘Dan zie je geen dieren meer op het land.’ Of het tweede: ‘We gaan aan populatiebeheer doen en wolven schieten. Daarvoor moet in Brussel de beschermde status worden ingetrokken.’

Lees het hele artikel op de site van De Groene

Afschieten! Stel dat hij mijn kleinkinderen pakt