Foto: Anoeska van Slegtenhorst

Wilt u vrijwillige groene BOA worden?

Er is de laatste jaren steeds meer aan de hand in ons geliefde buitengebied: motorcrossen in natuurgebied, wild- en visstroperij, dumpingen van drugs- en ander afval, loslopende honden etc. Reden voor de Jagersvereniging om te pleiten voor meer toezicht in het buitengebied. Om zicht te krijgen op uw ambitie om eventueel vrijwillige groene BOA te worden organiseert de Jagersvereniging deze inventarisatie. Aan u de vraag:

Wilt u vrijwillige BOA worden als de overheid hiervoor meer budget beschikbaar stelt aan de WBE?

Ja, ik ben nieuwsgierig naar de mogelijkheid om vrijwillige WBE-BOA te worden

• Hartelijk dank voor uw reactie op onze oproep, u kunt hier uw e-mailadres achterlaten als blijk van interesse.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

WBE-BOA’s

Jagers houden een oogje in het zeil in hun jachtvelden en in het buitengebied in het algemeen. In actie komen gaat doorgaans niet, dus moet een jachtopzichter, BOA of de politie worden gebeld als u dingen ziet die niet in de haak zijn. De vraag is óf en wanneer deze komen opdagen. De  enige organisatie in het Nederlandse buitengebied die vlakdekkend toezicht kan organiseren is de wildbeheereenheid. Vanwege het feit dat WBE-boa’s bevoegd zijn binnen het totale werkgebied van de WBE kunnen zij handhaven in natuurgebieden, waaronder Natura-2000 gebieden én agrarische (natuur)gebieden in hun werkgebied. De BOA’s van de WBE’s zijn 365 dagen per jaar als boa bevoegd en inzetbaar om voor hun werkgever op te treden. Zij zijn daarbij 24/7 oproepbaar en vaak ook bereid om informatie gestuurd op afroep dienst te doen als de omstandigheden daarom vragen en het met hun werk- en privéagenda valt te verenigingen. Huidige vrijwillige groene WBE-boa’s in Gelderland geven aan dat zij minimaal 200 uren handhaving en toezicht per jaar kunnen.