Wolf in Zeeland waargenomen

Op dinsdag 27 april 2021 circuleerden diverse beelden en filmpjes van een wolf die op het Zeeuwse eiland Tholen terecht was gekomen. De provincie Zeeland riep direct op het dier met rust te laten. ZLTO, de Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie, vroeg de provincie snel in actie te komen.

Volgens Saskia Duivens, voorzitter van de LTO vakgroep Schapenhouderij, zijn met name de rondzwervende dieren een probleem. ‘Het is lastig voorspellen waar de dieren heen gaan. Tijdens hun zwerftocht bijten de roofdieren zo’n beetje alles dood wat ze te pakken kunnen krijgen. Veehouders lopen daardoor financiële risico’s.’ ZLTO gaf aan graag een ‘werkbaar wolvenbeleid’ te zien. In dit beleid staat onder meer dat de beoordeling van de bescherming van wolven, aldus ZLTO, op Europees niveau dient te gebeuren. Ook werken ze in hun wolvenstandpunt uit hoe zij staan ten opzichte van begrazing en vergoedingen voor geleden schade.

Provincie Zeeland: ‘Laat wolf met rust’
Gedeputeerde Anita Pijpelink (PvdA) gaf in een eerste reactie aan dat de wolf vooral met rust gelaten moest worden. ‘Als iedereen ‘m massaal gaat volgen voelt de wolf zich opgejaagd en loopt hij misschien wel de verkeerde kant uit. Dat is niet goed voor het dier en het mag ook niet.’

Ook geeft ze aan dat veehouders hun dieren moeten zien te beschermen, vooral ’s nachts. Dat betekent binnenhouden of via ZLTO mobiele noodsets met netten lenen om te plaatsen rond het vee.

Wolf nu in Brabant
Later die dag werd duidelijk dat de wolf overgezwommen was en in de provincie Brabant was beland.