Foto: Anoeska Vermeij

Willem Schimmelpenninck van der Oije nieuwe directeur Jagersvereniging

Amersfoort – De heer Willem Schimmelpenninck van der Oije start op 1 mei 2021 als directeur van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging. Hij werd vandaag in de vergadering van het landelijk bestuur benoemd. Schimmelpenninck volgt Laurens Hoedemaker op die in januari dit jaar zijn vertrek aankondigde.

Schimmelpenninck (51) – afgestudeerd als jurist/politicoloog – heeft in de afgelopen decennia brede werkervaring opgedaan die goed aansluit bij de activiteiten van de Jagersvereniging. Zo was hij eerder zakelijk en operationeel directeur van het Nederlands Persmuseum en meer recent directeur van SBNL Natuurfonds. Naast zijn verschillende directiefuncties heeft Schimmelpenninck ook veel ervaring opgedaan met belangenbehartiging en fondsenwerving en -beheer. Tevens beschikt hij over een uitgebreid netwerk bij (groene) organisaties, politiek en ministeries. Schimmelpenninck jaagt zelf al vele jaren en heeft veel ervaring met natuur- en landgoedbeheer.

Voorzitter Theo ten Haaf: ‘Verstevigen banden belangrijke opdracht’

Voorzitter van het landelijk bestuur Theo ten Haaf laat weten uit te kijken naar de samenwerking met Schimmelpenninck: ‘Voor de Jagersvereniging liggen er komende jaren de nodige vraagstukken en kansen. Daarbij heeft de vereniging behoefte aan een directeur die zowel intern – met leden, Ledenraad en provinciale afdelingen – de banden verstevigt alsook in het externe netwerk de vereniging positioneert en inzet op samenwerking met derden. Uiteraard zochten wij ook naar een directeur die ons professioneel bureau aanstuurt. Wij zijn er van overtuigd dat Willem Schimmelpenninck de kwaliteiten bezit om hier goed invulling aan te geven en kijken uit naar zijn komst.’

Nieuwe functie Laurens Hoedemaker

Laurens Hoedemaker startte op 1 juli 2014 bij de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging als directeur. Na een kleine zeven jaar kondigde hij in januari 2021 aan een overstap te maken naar de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en de Vereniging voor de Nederlandse Vleeswarenindustrie (VNV) waar hij de functie van voorzitter zal gaan bekleden.

Ten Haaf: ‘Graag wil ik namens het landelijk bestuur van de Jagersvereniging Laurens enorm bedanken voor alles wat hij voor de vereniging heeft gedaan. Onder zijn leiding heeft de Jagersvereniging grote stappen gezet in het opnieuw en stevig positioneren van de vereniging en haar leden. Laurens realiseerde breed maatschappelijk draagvlak voor de jacht in Nederland en zorgde er meerdere malen voor dat extra en belemmerende regels voor jagers niet werden doorgevoerd. Wij wensen hem veel succes bij de vervolgstappen in zijn carrière.’