Foto: Anoeska Vermeij

WBE Flevoland hangt opsplitsing boven het hoofd

De Wildbeheereenheid Flevoland (WBE) wordt opgesplitst in drie wildbeheereenheden. Dat is woensdagavond besloten tijdens een vergadering van Provinciale Staten. Een groot deel van de leden van de WBE is tegen het voorstel en overweegt nu juridische stappen.

Voor Henk Suelmann, voorzitter van de Wildbeheereenheid Flevoland, kwam het besluit niet als een verrassing. “Ik had er al rekening mee gehouden, door de voorgaande sessie over dit onderwerp. Maar wij kunnen ons hier niet bij neerleggen.”

Verenigingsrecht
Het bestuur van de WBE beroept zich op het verenigingsrecht. Omdat de WBE een officiële vereniging is, mag er volgens hen niet door een overheid worden ingegrepen om deze vereniging op te splitsen. Volgens het bestuur van de WBE is de provincie dus niet bevoegd om dit te doen.

Op dit moment krijgt de provincie één advies voor het wildbeheer in heel Flevoland. Dat moet volgens adviseurs van de provincie worden veranderd in drie wildbeheereenheden. Er zou daardoor beter per gebied bekeken kunnen worden wat er wel en niet beheerd moet worden. Ook zou faunaschade door de splitsing gedetailleerder in beeld kunnen worden gebracht, aldus de adviseurs van de provincie.