Waterschapsverkiezingen 20 maart – kiest u ook?

Op woensdag 20 maart worden er in iedere provincie nieuwe verkiezingen gehouden voor de leden van Provinciale Staten. Dit zijn voor jagers belangrijke verkiezingen omdat 90% van de regelgeving voor jagers, jacht en natuur door de provincies worden vastgesteld.

Naast de Provinciale Staten worden er op 20 maart ook verkiezingen gehouden voor de Waterschapsbesturen. In totaal zijn er in Nederland 21 Waterschappen. Naast de primaire taken van “droge voeten”, “schoon water” en “voldoende water” heeft een waterschap ook een aantal taken op het gebied van het bevorderen van de biodiversiteit, het zuiveren van het oppervlaktewater en zijn zij eigenaar van veel gronden.

Waarom zijn de Waterschappen van belang voor de natuur en de jagers?

• Voor natuurgebieden is het erg belangrijk dat zij voldoende schoon water hebben en houden omdat een goed leefmilieu voor plant en dier begint bij schoon water.
  • Maar ook de grondpositie is van belang voor jagers. Zo verhuurt het Waterschap Limburg alléén al meer dan 3500 ha jachtrecht aan wildbeheereenheden in Limburg voor een symbolische euro. Ook uw Waterschap verhuurt in meer of mindere mate jachtrechten.
  • Veel waterschappen geven jagers toegang tot hun gronden voor de aanleg van wildakkers.

Alle drie deze onderwerpen zijn belangrijk voor wildbeheereenheden en jagers. Vandaar dat wij u adviseren om vooral ook gebruik te maken van uw kiesrecht en op 20 maart aanstaande ook te kiezen voor uw nieuwe waterschapsbestuur.

Bekijk hier de Kieswijzer voor de Waterschappen

Kieswijzer