Foto: Anoeska van Slegtenhorst

Volgende fase voor Keurmerk Echt Wild

Op het Nationaal Wilddiner 2019 maakte Peter Klosse, voorzitter van de stichting Keurmerk Echt Wild, bekend dat het Keurmerk komende periode verder uitgerold zal worden. Daartoe heeft het bestuur William van Vemde aangesteld als coördinator. Ook heeft de stichting aangegeven in te gaan spelen op een aantal prangende vragen uit het veld, zoals de afzet van ganzenvlees en voorlichting over de jaarrond beschikbaarheid van Nederlands wild.

In haar werkzaamheden komende periode zal de stichting starten met het verstrekken van licenties voor het voeren van het keurmerk aan groothandels, poeliers, winkels en restaurants. Op de website www.echtwild.nl zal later in het jaar een interactieve kaart komen die laat zien waar Echt Wild wordt aangeboden. In komende weken zal de website www.echtwild.nl verder opgetuigd worden.

Afzet ganzenvlees

In de vele gesprekken die bestuurders inmiddels hebben gevoerd is de afzet van ganzenvlees een terugkerende bij veel jagers, poeliers en handelaren. Eén van de mogelijke oplossingen die daarbij werd besproken is de verwerking van het vlees in houdbare en makkelijk te consumeren producten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan bitterballen, die in de vrieskast kunnen worden bewaard. Echter, continue innovatie en productontwikkeling zal nodig blijven om te zorgen dat al dat prachtige ganzenvlees verwaard wordt en op tafel komt. De Stichting hoopt door de introductie van het Keurmerk de herkenbaarheid en vindbaarheid van Echt Wild in Nederland te verbeteren waardoor het makkelijker zal worden voor de consument om te kiezen voor Echt Wild.

Jaarrond beschikbaar

En een ander thema dat veel besproken werd is de perceptie van veel chefs en consumenten dat wild uitsluitend beschikbaar is in het traditionele wildseizoen. Dit, terwijl ree, wild zwijn, gans en duif vrijwel jaarrond beschikbaar zijn in Nederland. De stichting heeft aangegeven zich ook in te gaan zetten om door middel van voorlichting en educatie te zorgen dat ook buiten het traditionele seizoen wild op de kaart komt te staan.

Communicatie

De stichting wil geïnteresseerden actief op de hoogte brengen van ontwikkelingen via een mailing. Mensen en organisaties die daarin geïnteresseerd zijn, kunnen zich opgeven via [email protected]. Ook voor vragen over het Keurmerk kunt u mailen of telefonisch contact opnemen met William van Vemde via  06 – 51 41 64 18.