Foto: Anoeska Vermeij

Vertraging eerste akte-aanvragers hopelijk snel van de baan

Het gebruik van de e-screener is halverwege de maand juli opgeschort en wordt voor nieuwe akte aanvragers voorlopig vervangen door het WM32 inlichtingenformulier. Deze wijziging vraagt om aanpassing van de Regeling wapens en munitie. Gedurende het wetswijzigingsproces staan de eerste akte-aanvragers in de wacht. De Jagersvereniging verwacht dat de wetsaanpassing op zeer korte termijn is gerealiseerd, waarna de vertraging voor nieuwe akteaanvragers hopelijk snel ingelopen kan worden.

De Jagersvereniging gaat ervan uit dat de politie na de wetswijziging voortvarend aan de slag gaat met het aanvraagproces en de verstrekking van de jachtaktes aan de nieuwe aanvragers en aanvragers die nu rood gescoord hebben op de e-screener.

Tijdelijke oplossing

Het opschorten van de e-screener en het herinvoeren van het WM32 inlichtingenformulier zijn tijdelijke oplossingen. Het ministerie zal de komende maanden onderzoeken op welke manier de screeningsprocedure van wapenverlofhouders naar de toekomst toe het beste uitgevoerd kan worden.  In het eerste kwartaal van 2023 zal het ministerie een update geven aan de Kamer over de zoektocht naar een permanente oplossing. Dat proces staat los van de tussentijdse wijziging die in september verwacht wordt.