Foto: Anoeska Vermeij

Vermelden identiteitsbewijsgegevens referenten op gewijzigd Inlichtingenformulier (WM32) niet meer nodig

Zoals eerder aangegeven is de e-screener sinds 15 september voorlopig vervangen door een vernieuwd WM32-inlichtingenformulier. Op het gewijzigde formulier dient de aanvrager nu eveneens zijn of haar nationaliteit, geboorteplaats en geboorteland in te vullen. Bovendien moeten de drie referenten die het formulier ondertekenen nu ineens ook een identiteitsbewijs, zoals paspoort of rijbewijs met het nummer en datum van afgifte vermelden. Tegen dit laatste hebben de KNSA en Jagersvereniging succesvol bezwaar aangetekend: enkel een handtekening van de referenten volstaat voortaan.

De KNSA heeft er, mede namens de Jagersvereniging, bij het Ministerie en de Politie op gewezen dat met het invullen van de identiteitsbewijsgegevens op het formulier, de referenten privégegevens moeten afstaan die daarmee ook zichtbaar zijn voor andere referenten en voor de aanvrager. Tenslotte is erop gewezen dat deze gegevens geen enkele toegevoegde waarde hebben.

Wijziging per direct van kracht
De Korpsleiding van de Politie heeft inmiddels laten weten dat zij het Ministerie van Justitie en Veiligheid zal vragen om het formulier wederom te wijzigen. Ondertussen heeft de Politie bevestigd dat aanvragers en verlengers van een jachtakte hun referenten kunnen berichten dat de gegevens van het identiteitsbewijs op het huidige formulier niet meer hoeven te worden ingevuld. Enkel de persoonsgegevens en een handtekening van de referenten volstaan.