Veel activiteiten in De Week van de Biodiversiteit

De internationale dag van de biodiversiteit staat voor de deur. De Verenigde Naties hebben 22 mei uitgeroepen tot de dag waarop het belang van het beschermen en stimuleren van de biodiversiteit in de schijnwerpers staat. In het kader daarvan organiseert de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Veldbiologie (KNVV) de Week van de Biodiversiteit, die plaatsvindt van 20 tot en met 29 mei.

De Verenigde Naties ondertekenden in 1992 het Verdrag inzake Biologische Diversiteit. De ondertekenaars, ook Nederland, verplichtten zich de biodiversiteit in hun eigen land te beschermen en ook maatregelen te nemen ter ondersteuning van de bescherming van de biodiversiteit wereldwijd. Sinds 2000 wordt deze dag jaarlijks op 22 mei gevierd. De KNVV viert deze internationale dag met een week vol activiteiten die aan biodiversiteit zijn gerelateerd.

Vliegbasis Soesterberg

Op zaterdag 27 mei nodigt de KNNV, afdeling Zeist, Heuvelrug en Kromme Rijn, natuurliefhebbers uit voor een unieke ervaring op Vliegbasis Soesterberg. Deze voormalige militaire basis herbergt een schat aan biodiversiteit. Vliegbasis Soesterberg staat bekend als een van de rijkste gebieden in Nederland wat betreft waargenomen soorten. Dankzij decennialang militair beheer heeft het terrein zich ontwikkeld tot een ware hotspot voor flora en fauna. Met zijn grote variëteit aan planten en dieren is het een hele bijzondere plek voor natuurliefhebbers en onderzoekers.

Toevluchtsoord

Om deze bijzondere plek te ontdekken, organiseert de KNNV een boeiende vogelexcursie om 8 uur ’s ochtends. Gewapend met je verrekijker ga je op een ontdekkingstocht langs de vele vogels die het gebied bevolken. Een ervaren gids zal je alles vertellen over de verschillende soorten en hun fascinerende gedrag.

Voor degenen die geïnteresseerd zijn in de ecologie en biodiversiteit van het gebied, is er om 10 uur een rondleiding gepland. Tijdens deze excursie ga je naar de landingsbaan en de shelters, waar je kunt genieten van een overvloed aan flora en fauna. De rondleiding biedt een uniek inzicht in de rol van Vliegbasis Soesterberg als toevluchtsoord voor verschillende soorten.

Andere activiteiten

In de week van 20 tot en met 29 mei zijn er tal van andere boeiende activiteiten georganiseerd door de KNNV en andere lokale natuurverenigingen in het hele land. Van spannende excursies tot inspirerende lezingen, er is voor elk wat wils.

Bekijk alle activiteiten van de

KNVV