Foto: Erwin de Boer

Update e-screener 14/11/19 – Minister Grapperhaus geeft opdracht om jachtakten en wapens terug te geven

Zojuist heeft minister Grapperhaus van Justitie & Veiligheid opdracht gegeven om een groot deel van de ingenomen jachtakten en wapens terug te geven. Deze ministeriële instructie is mede dankzij druk van de Jagersvereniging, KNSA en VVJS en Kamervragen van het CDA (Van Dam en Von Martels) tot stand gekomen. De Jagersvereniging waardeert deze eerste stap, maar blijft van mening dat er betere methoden dan de e-screener zijn om legaal wapenbezit goed te borgen.

De jagers die alleen op het punt van ‘sociaal wenselijke’ antwoorden rood scoorden zullen hun akte en wapens zonder verdere procedures terugkrijgen. De Jagersvereniging verwacht dat de politie daarbij dezelfde voortvarendheid aan de dag legt als ze bij de inbeslagname hanteerde: binnen twee dagen zouden deze jagers hun spullen ook weer terug moeten kunnen hebben.

Jagers die rood scoorden op ‘sociaal wenselijk’ en een of meerdere andere categorieën zullen door middel van een beroepsprocedure en een voorlopige voorziening hun akte en wapens terug moeten vragen. De Jagersvereniging ondersteunt haar leden in deze procedures en zal voor deze leden bij de rechtbank een voorlopige voorziening aanvragen.

De minister is vooralsnog niet van plan om de wapens terug te geven aan personen die rood scoorden op drie specifieke gebieden: ‘psychopathie’, ‘suïcidaal’ en ‘psychose’. De Jagersvereniging treedt in overleg met de leden die dit betreft, om te achterhalen hoe zij tot deze scores hebben kunnen komen en zal hen desgewenst bijstaan in de benodigde procedures.

De Jagersvereniging blijft van mening dat de e-screener in zijn huidige uitvoering opgeschort moet worden voor alle aanvragen, dus ook voor de aanvraag van een eerste jachtakte. We zullen het kort geding tegen de Staat der Nederlanden dan ook doorzetten.

N.B. Vrijdag 15 november aanstaande volgt meer informatie en worden de Veelgestelde vragen bijgewerkt. Wij nemen deze informatie mee in de wekelijkse mailing naar onze leden.