Transport vuurwapens naar en door Luxemburg

Op 2 februari 2022 werd in Luxemburg de wetgeving wapens herzien. Hierin is een belangrijk verplichting toegevoegd voor buitenlandse wapenbezitters die met hun vuurwapen naar of door Luxemburg reizen.

Helaas hebben we pas onlangs kennis genomen van deze wijziging in de wetgeving. Zie onderaan de aangepaste wetgeving (in het Frans).

Nieuwe wetgeving

Het is per februari 2022 niet meer voldoende om enkel een Europese Vuurwapenpas te bezitten voor transport van een vuurwapen naar of door Luxemburg. Vooraf het vervoer van het vuurwapen dien je ook goedkeuring gevraagd te hebben bij het Luxemburgse Ministerie van Justitie, specifiek bij de afdeling Service Armes et Gardiennage. Doe je dit niet dan riskeer je inbeslagname van je vuurwapen.

Goedkeuring aanvragen

Om voor 1 jaar goedkeuring te krijgen voor het vervoer van je vuurwapen naar en door Luxemburg dien je het originele Europese Vuurwapenpas op te sturen naar “Ministère de la Justice – Service Armes et Gardiennage – 13, rue Erasme L-1468 Luxembourg. Bijgevoegd vermeld je dat de wapens op je EVP gebruikt worden voor jacht.

Je krijgt je EVP retour met de autorisatie voor vervoer van je vuurwapen. De afdeling behandelt deze aanvragen binnen 24uur. Let wel, het terugsturen van de EVP kan enkele dagen in beslag nemen.

Wet wapens en munitie Luxemburg

‘Art. 43. Transferts temporaires effectués vers le Luxembourg

(1) Le voyage vers ou à travers le Luxembourg par un résident d’un autre État membre avec des armes à feu est soumis à l’autorisation du ministre, préalablement à l’entrée des armes à feu sur le territoire luxembourgeois.

(2) L’autorisation est délivrée par un visa apposé sur la carte européenne d’arme à feu délivrée par l’État membre de résidence du requérant. Cette autorisation est valable pour un an et est renouvelable. Elle est requise pour toutes les armes à feu visées à l’annexe I, point II, de la directive (UE) 2021/555. Elle peut être accordée pour une, plusieurs ou les dix armes inscrites. La carte européenne d’arme à feu est à présenter aux autorités compétentes sur toute réquisition.

(3) L’autorisation visée au paragraphe 2 ne peut être accordée pour des armes de la catégorie A. Elle est exempte de toute taxe.