Foto: FACE

Sterke start voor de jacht in het Europees parlement

Afgelopen donderdag, 13 februari is de Intergroep ‘Biodiversiteit, Jacht en Platteland’ van het Europees Parlement voor het eerst samengekomen om de basis te leggen voor het werk in de komende parlementaire zittingsperiode. In de Intergroep hebben zich bijna 140 Europarlementariërs verzameld, vanuit verschillende politieke groepen en nationaliteiten. Zij gaan zich de komende vijf jaar hard maken voor goed Europees beleid op het gebied van biodiversiteit, jacht en het platteland.

Duurzaam landgebruik en behoud van biodiversiteit staan hoog op de agenda van EU-burgers, inclusief de landeigenaren en -beheerders van Europa, jagers en het nieuw gekozen Europees Parlement. Het herstel van deze Intergroep geeft een sterk politiek signaal van de leden van het Europees Parlement om belangrijke activiteiten in de Europese buitengebieden voor biodiversiteit te ondersteunen. In de afgelopen 5 jaar heeft de Intergroep een belangrijke rol gespeeld rondom de Europese vuurwapenrichtlijn, het Europees landbouwbeleid en de wolvenproblematiek.

Belangrijke rol

Tijdens deze bijeenkomst is het bestuur samengesteld. Hierin neemt Annie Schreijer-Pierik (CDA) plaats. De President is Álvaro Amaro uit Portugal.

Annie Schreijer-Pierik die aan haar tweede termijn in het Europees Parlement en de Intergroep is begonnen, zegt hierover: “De Intergroep gaat een belangrijke rol spelen in het Europese biodiversiteits- en landbouwbeleid en de uitdagingen rondom jacht en wildbeheer. Boeren, landeigenaren en jagers hebben een cruciale rol hierin.  Belangrijk hierbij is dat ons platteland, met zijn cultuur en waarden, geholpen en versterkt wordt door dit beleid.”

Overige Nederlandse leden van de Intergroep zijn: Jan Huitema (VVD), Tom Berendsen (CDA) en Bert-Jan Ruissen (SGP).

FACE

Deze Intergroep is een van de oudste van het Europees Parlement. Het secretariaat van de Intergroep “Biodiversiteit, jacht, platteland” wordt verzorgd door de Europese Federatie voor Jacht en Natuurbehoud (FACE) sinds de oprichting van de intergroep in 1985. Vanuit FACE heeft onder andere Levina de Jonge (Public Affairs Assistent) uit Nederland zich het afgelopen jaar ingezet voor de heroprichting van de Intergroup.

Lees het hele bericht in het engels op de website van FACE

www.face.eu