Foto: Robert-Jan Asselsbergs

Statiegeldregeling voor faunaschade Overijssel

Met 45 stemmen voor en 2 stemmen tegen hebben Provinciale Staten in Overijssel op 23 januari ingestemd met de statiegeldregeling voor faunaschade. Dit betekent dat het behandelbedrag van € 300,00 wordt terugbetaald als de schade daadwerkelijk wordt toegekend. De Jagersvereniging in Overijssel is blij met dit besluit, dat door VVD-statenlid Henk Veltkamp was ingediend.

Freerk Bleker, voorzitter van de Jagersvereniging in Overijssel noemt het een goede ontwikkelling. ‘Hiermee wordt de drempel voor het melden van schade een stuk lager. Hoe lager de drempel, hoe groter de kans dat een reëel schadebeeld ontstaat. Dat is heel hard nodig voor de onderbouwing van de ontheffingen.’

Ook de voorzitter van LTO Noord, Dirk Dekker, is content. In Nieuwe Oogst meldt hij: ‘Het voelt als gerechtigheid. Wij zijn de indiener van de motie, VVD-Statenlid Henk Veltkamp, dan ook erkentelijk. Stel dat een buurjongen met een fiets tegen je auto rijdt en dat je eerst 300 euro moet betalen, voordat de buurman naar jou wil luisteren. Dat is toch gek? Zo was het voorheen ook bij schade die door wild werd veroorzaakt.’

Partij van de Arbeid stemt tegen
Het voorstel werd door een ruime meerderheid aangenomen. De tegenstemmen waren afkomstig van twee statenleden van Partij van de Arbeid.

Vier provincies
In Flevoland, Utrecht en Drenthe zijn vorig jaar soortgelijke statiegeldregelingen vastgesteld.

Instructiefilmpje jager & akkerbouwer ‘Faunaschade melden in FRS’
Akkerbouwer en jager Maarten Janse maakte voor boeren een instructiefilmpje. Dit is te zien op YouTube.

Besluit provincie Overijssel, 23 januari 2019

Download de Besluitenlijst