Foto: Sanne Romein

Rinus Biemans en Yuna winnen de 50ste Nimrod op Heerlijkheid Mariënwaerdt

In een jubileumeditie vol spanning en uitdagingen heeft Rinus Biemans uit Dongen samen met zijn labrador Yuna de 50ste Nimrod-trofee in de wacht gesleept. Op het evenement, gehouden op het drassige terrein van Heerlijkheid Mariënwaerdt in Beesd, waren 21 getalenteerde deelnemers die streden om de prestigieuze prijs.

Yuna wist als enige hond alle apporten succesvol binnen te halen, wat resulteerde in een indrukwekkende score van 338 punten. De combinatie van vastberadenheid en vaardigheid plaatste Rinus Biemans bovenaan het klassement en vestigde zijn naam als de jubileumkampioen van de Nimrod. Op een terrein doordrenkt van regen en drassigheid, werden de vaardigheden van de deelnemers op de proef gesteld.

Uitdaging

Fikse buien, afgewisseld met spaarzame zonnestralen, creëerden uitdagende omstandigheden. Met name de twaalf minuten voor drie apporten en de schuine oversteek over de stromende Linge bleken voor veel deelnemers een flinke hindernis, waardoor de Nimrod zijn reputatie als een veeleisend evenement eer aandeed.

De tweede plaats werd ingenomen door Joep Brosky met zijn golden retriever Didas, die met 321 punten ook een goede prestatie leverde. Didas wist acht succesvolle apporten binnen te halen. Het duo won ook de Frans van Verschuer prijs, een jubileumproef vernoemd naar de vorig jaar overleden baron van het landgoed, de proef bestond uit twee apporten binnen vier minuten. Reinier van Egmond en zijn labrador Sita behaalden de derde plaats met een score van 268 punten.

Veel aandacht

Ondanks de vele regen die die dag is gevallen, is de Nimrod goed bezocht; liefst vijfduizend jachthondenliefhebbers hebben het evenement bezocht. In de aanloop naar het evenement en op de dag zelf is er veel aandacht geweest in de pers, met onder andere aanwezigheid van de NOS, Radio 1, De Stentor, BN DeStem, De Gelderlander, Brabants Dagblad en Tubantia, om een greep uit de vele pers te noemen.

Dit jaar stond er een gigantische evenemententent waar je het programmaboekje kon kopen en koek en zopie kon krijgen. Er was een variëteit aan stands, van hondenvoer tot aan kleding. Uiteraard was De Jagersvereniging ook vertegenwoordigd. Buiten stonden verschillende food- en koffietrucks met zitplekken rondom houtvuur.

Met de 50ste Nimrod achter de rug blijft de erfenis van dit bijzondere evenement voortduren, waarbij Rinus Biemans en Yuna zichzelf onuitwisbaar in de geschiedenis van de Nimrod hebben geschreven. Hun prestatie zal dienen als inspiratie voor toekomstige deelnemers, en de jubileumeditie van de Nimrod zal herinnerd worden als een succesvol en uitstekend georganiseerd evenement.