Foto: Michael Migos

FACE: Europees Parlement onderschrijft de rol van duurzame trofeeënjacht

De Europese koepelorganisatie voor jagersverenigingen (FACE) verspreidde op 12 juli jl. het volgende persbericht:

Brussel, 12 Juli 2016 – vanochtend onderschreven de Parlementsleden het EU-voorstel om te komen tot internationale richtlijnen voor de handel in en de traceerbaarheid van jachttrofeeën. Tegelijkertijd legde men een voorstel voor een verbod op trofeeënjacht en de verkoop van jachttrofeeën naast zich neer.

De commissie Milieu van het Europees Parlement nam een motie aan waarin de strategische doelen worden vastgelegd voor de belangrijke internationale conferentie over de wereldwijde handel in wild. Deze conferentie wordt van 24 september tot 5 oktober gehouden in Johannesburg, Zuid-Afrika.

De Parlementsleden hebben hun steun uitgesproken voor het EU-voorstel meer garanties te zoeken voor controle op de duurzaamheid en wetmatigheid van trofeeënjacht. Het aangenomen voorstel bevestigt dat: ‘verstandige en duurzame trofeeënjacht is een belangrijke beheersmaatregel, die leidt tot draagvlak voor lokale gemeenschappen en natuurbescherming. Het leidt tot geldstromen die weer geïnvesteerd kunnen worden in natuurbeschermingsprojecten’.

Parlementslid Karl-Heinz Florenz, de president van de ‘Intergroup Biodiversity, Hunting, Countryside’ gaf hierbij aan dat op deze manier ‘duurzame, legale trofeeënjacht hiermee is veiliggesteld. Parlementsleden namen ook amendementen aan die nadruk leggen op de rol van lokale gemeenschappen die onderdeel zullen blijven van het besluitvormingsproces over wildbeheer’.

Verder lezen in het persbericht? Download de PDF hieronder.