Foto: Andrew Balcome

Nederlandse politie vraagt hulp bij ondersteuning Oekraïense collega’s

Doneer vandaag nog uw (oude) camouflagekleding

De politiebond ACP is een donatie-actie opgestart om met grote spoed zoveel mogelijk tactisch materiaal te verzamelen voor collega’s in de Oekraïne. Er is een groot tekort aan beschermende kleding, thermische kleding, nacht- en warmtekijkers en goed schoeisel. Heeft u dit soort spullen ongebruikt in de kast liggen en wilt u een steentje bijdragen aan de nationale politie in de Oekraïne, breng uw spullen dan vóór vanmiddag 16.30 uur naar de Tolweg 5 in Baarn of Kouwenaarspad 18 in Vaassen.

“Als gezamenlijke bevriende internationale politiemensen, bonden en verenigingen zamelen wij goederen in voor (de families van) politiemensen in Oekraïne. Ze strijden mee (in de frontlinie), maar er zijn grote tekorten aan beschermende kleding en gear. De Nationale Politie van Oekraïne heeft namelijk eerder beschermende middelen overgedragen aan de militairen aan het front”, zo licht Koen Simmers van de politiebond ACP de actie toe.

Korte termijn
Het is de bedoeling dat er op zeer korte termijn een transport met zoveel mogelijk donaties naar de Oekraïne vertrekt. De veiligheidsgoederen worden daar aan (de families van) politiemensen geleverd. Het gaat nadrukkelijk alleen om humanitaire goederen, niet om wapens. Andere donaties die ook welkom zijn, zijn bijvoorbeeld AED’s, EHBO-pakketten, reddingsdekens, noodrantsoenen, medicijnen, beschermende (zonne)brillen, warme (kinder)kleding, laptops, babyspullen en vitaminepillen.

Koen Simmers: “De Nationale Politie van Oekraïne is net zoals in Nederland en België een civiele politie. Oekraïne heeft ook een eigen afdeling van The International Police Association, dit is een vriendschappelijke politie vereniging. De deelnemende landen in Europa van de IPA hebben warme banden met elkaar. Door de intensieve samenwerking tussen verschillende Europese politiebonden en verenigen hebben wij of onze contacten rechtstreeks contact met (politie)mensen in de regio en weten wij waar we de spullen af moeten geven.”

Wil je meer weten over deze actie? Op social media vind je de alles over dit initiatief!