Foto: Anoeska van Slegtenhorst

Joel Broekaert tijdens Nationaal Wilddiner: geef vlees weer waarde

Nationaal Wilddiner 2019 geslaagd

Maandagavond 30 september vond in restaurant De Echoput in Apeldoorn het jaarlijkse Nationaal Wilddiner plaats. Deze avond werd georganiseerd door de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging in samenwerking met restaurant De Echoput in Apeldoorn. Zo’n 80 relaties van beide organisaties konden genieten van mooie gerechten en luisteren naar het pleidooi van schrijver en recensent Joel Broekaert. Daarin roept hij op meer waarde toe te kennen aan goed vlees. En uiteraard vervult wild daarin een belangrijke rol.

Na het welkom door de directeur van De Echoput Karel Klosse en de voorzitter van de Jagersvereniging Willem Urlings was het woord aan schrijver en recensent Joël Broekaert. Hij liet in zijn verhaal zijn licht schijnen op eten uit de natuur en de toekomst hiervan. In zijn verhaal pleitte hij voor het eten van minder maar beter vlees. Ook gaf hij aan dat men weer waarde zou moeten toekennen aan vlees van verschillende delen van het dier en de bereiding er van. Uiteraard past wild daar ook bij, aldus Broekaert.

Daarna was het woord aan Peter Klosse, voorzitter van de Stichting Keurmerk Echt Wild. Hij liet weten dat sinds de lancering van het Keurmerk er achter de schermen veel werk is verzet in het betrekken van diverse partijen. Daarna introduceerde hij William van Vemde als de nieuwe coördinator/projectleider voor het Keurmerk die ook gaat zorgen voor de verdere uitrol van het Keurmerk.

Netwerken

De avond was zo ingericht dat er veel ruimte was voor netwerken en gesprekken met verschillende aanwezigen. Onder de 80 genodigden bevonden zich diverse politici uit de Tweede Kamer en de provincies, gedeputeerden, directeuren en medewerkers van terreinbeherende organisaties en soortenbeschermingsorganisaties, wetenschappers, ecologen, directeuren en medewerkers van de wildverwerkende bedrijven en natuurlijk bestuurders en medewerkers van de Jagersvereniging.

V.l.n.r.: Rudy Tegels (CDA Limburg), Joël Broekaert (schrijver en culinair recensent) en Maurits von Martels (CDA Tweede Kamer)

Tafel met Gelderse Statenleden

Op de voorgrond: Jelka Both (Staatsbosbeheer), Egbert-Jaap Mooiweer (Landgoed Twickel) en Hank Bartelink (directeur Landschappen.nl). Op de achtergrond: William van Vemde (Keurmerk Echt Wild) en Monique Mulder (Dutch Cuisine)

Jan Tjerk Schuurmans (Royal Goose Ball), Lianne de Bie (Slow Food Youth Network) en Hans Peter Spaans (Slagerij Ter Weele)