Januari 2018: het is weer tijd om aan de slag te gaan met eendenbroedkorven!

Eenden broeden vroeg in het jaar, in de loop van februari worden vaak de eerste legsels al ontdekt. Het is nu dus een mooie tijd voor WBE’s, jachtcombinaties, individuele jagers, vogelaars en andere natuurliefhebbers om aan de slag gaan met eendenkorven. Het verdient de voorkeur om voor het einde van januari de korfjes te hebben staan; dan hebben de eendjes nog volop de tijd om de broedkorf aan te nemen voordat het leggen en broeden begint. Bovendien zijn er nu volop twijgen beschikbaar omdat het knotten van wilgen ook in deze tijd plaatsvindt.

Ervaring opdoen?
Wilt u aan de slag met korven maar heeft u geen ervaring? Wij hebben enkele artikelen over dit onderwerp uit De Jager gebundeld. U vindt ze hier:

Eendenkorven, deel 1 – Ouderwets wordt weer nieuwerwets, De Jager 2013

Eendenkorven, deel 2 – Instructie hooigaasrol – De Jager 2013

Eendenkorven zetten – Voortschrijdend inzicht hooigaasrollen – De Jager 2014

Hulp nodig?

Inmiddels hebben veel jagers ervaring opgedaan met eendenbroedkorven. U vindt gemakkelijk andere jagers in de buurt via uw WBE of in onze besloten Facebookgroep met 2700 leden:  https://www.facebook.com/groups/Jagersvereniging/

Samen werken aan het maken en plaatsen van eendenkorven is ook een leuke activiteit in het kader van het mentorschapsproject van de Jagersvereniging.

Vereniging van Vlechters

Wilt u aan de slag maar heeft u geen ervaring? Of wil u eendenkorven kopen van een vlechter in de buurt? U kunt contact leggen met de Vereniging voor Vlechters. Zij gaan op zoek naar een ervaren vlechter in de buurt die het uw combinatie of WBE kan leren.

Stuur uw verzoek naar [email protected] of kijk even op de website van de vereniging van Vlechters: http://www.vlechters.nl/

Ter inspiratie vindt u hieronder een Youtube-filmpje: