Jagersvereniging dringt aan op drie maatregelen voor veilig verkeer voor mens en dier

Politieke actie tegen groeiend probleem van wildaanrijdingen is hard nodig

Amersfoort, 30 november 2021 – De Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging wil de snelle toename van het aantal aanrijdingen met wilde dieren stoppen. De vereniging biedt vandaag aan de Tweede Kamercommissie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een petitie aan, waarin zij pleit voor politieke actie op drie fronten. Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) moet het onderdeel ‘wettelijke verplichtingen na aanrijding met wild’ in het theorie-examen opnemen. De afhandeling van ongevallen met wild moet met meer landelijke afstemming worden georganiseerd, zodat procedures duidelijker worden voor automobilisten en betrokkenen en er meer zicht komt op de werkelijke aantallen en risico-locaties. Ten derde moet het Strategisch Plan Verkeersveiligheidsbeleid (SPV) nadrukkelijk het risico van overstekend wild benoemen, zodat dit probleem structureel aandacht krijgt.

Het aantal aanrijdingen met wilde dieren stijgt al jaren. Naast wilde zwijnen en edelherten, worden in Nederland vooral reeën aangereden, jaarlijks meer dan 10.000. Ook dit jaar lopen de cijfers weer sterk op. De combinatie van steeds drukkere wegen en toenemende wildpopulaties van met name wilde zwijnen en reeën zorgen voor een groot probleem. Het leed voor mens en dier en de materiële schade kan aanzienlijk worden beperkt als de politiek in actie komt.

Petitie
In de petitie ‘Op weg naar meer verkeersveiligheid voor mens en dier’ die de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging vandaag overhandigt aan de Tweede Kamer, dringt de vereniging aan op politieke actie. “Dagelijks worden jagers met wildaanrijdingen geconfronteerd, wanneer zij als daarvoor bevoegd expert bij de afhandeling van aanrijdingen worden opgeroepen. Hoezeer jagers ook bereid zijn om hieraan mee te werken, veel liever dragen wij bij aan het voorkomen van wildaanrijdingen”, zegt Willem Schimmelpenninck van der Oije, directeur van de Jagersvereniging. “Onze petitie biedt drie concrete suggesties voor de politiek om aanrijdingen met wild in Nederland sterk te verminderen.“

Drie acties
Ten eerste adviseert de Jagersvereniging dat het CBR het onderdeel ‘wettelijke verplichtingen na aanrijding met wild’ in het theorie-examen auto opneemt. Zo weten automobilisten dat ze wettelijk verplicht zijn om een aanrijding met wild bij de politie te melden, en hoe ze dit moeten doen. Nu gebeurt dit te vaak niet, waardoor er minder zicht is op risicovolle (fauna-oversteek)plaatsen en onveilige situaties blijven bestaan. Tweede advies betreft eenduidigheid en landelijke afstemming van de afhandeling van wildaanrijdingen, zodat ook zo beter zicht ontstaat op de omvang en locatie van het probleem en het bovendien voor automobilisten duidelijker wordt wat zij moeten doen na een wildaanrijding (wat nu nog per provincie kan verschillen). Dit kan structureel worden aangepakt door het derde advies van de Jagersvereniging, dat ervoor pleit dat het risico van overstekend wild vast onderdeel wordt van het Strategisch Plan Verkeersveiligheidsbeleid.

Publiekscampagne ‘Daar Jagen Wij Voor’
De Jagersvereniging heeft afgelopen jaren allereerst zelf al actie ondernomen om de stijging van wildaanrijdingen tegen te gaan. Zo voert de Jagersvereniging al twee jaar campagne om automobilisten bewust te maken van de risico’s. Via social media, radiospotjes en de campagnesite www.daarjagenwijvoor.nl adviseert de vereniging over de mogelijkheden om aanrijdingen met wild te voorkomen, en over hoe te handelen als een wildaanrijding onverhoopt toch gebeurt.

Lees de petitie in de onderstaande link

Op weg naar meer verkeersveiligheid voor mens en dier