Europese Parlementsverkiezingen – 23 mei 2019

Tussen 23 en 26 mei zullen in Europa de Europese Parlementsverkiezingen plaatsvinden. Op 23 mei gaan we in Nederland naar de stembus. De Europese Parlementsverkiezingen zijn verkiezingen waarbij het Europees parlement rechtstreeks wordt gekozen door het Europees volk. De Jagersvereniging informeert over de aankomende verkiezingen en zal geen stemadvies geven.

De aankomende Europese Parlementsverkiezingen zijn van groot belang voor de 7 miljoen jagers in Europa. De beslissingen die de aankomende vijf jaar in Brussel genomen zullen worden hebben een enorme impact op de manier dat lidstaten om zullen gaan met de invulling van jacht en natuurbeheer in hun land.

FACE is actief bezig om aandacht te vragen voor belangrijke onderwerpen omtrent jacht en natuurbeheer tijdens hun politieke campagne voor deze verkiezingen. Voorzitter van FACE, Torbjörn Larsson zegt “De missie van FACE is om de jacht in Europa te promoten en te beschermen via de EU-instellingen. De beslissingen die genomen worden in Brussel hebben een cruciaal effect op de inrichting van het milieubeleid van de lidstaten en de uitvoering van de jagers in Europa. 85% van de regels die invloed hebben op het milieu en de natuur komen uit Brussel.”

Kandidaten

De kandidaten van het Europees Parlement zijn verdeeld in fracties. Dit zijn samenwerkingsverbanden tussen parlementsleden met dezelfde politieke overtuiging. Vanuit deze overtuiging probeert een fractie invloed uit te oefenen op Europees beleid. Parlementsleden verenigen zich dus niet vanuit het gekozen land maar vanuit de gezamenlijke politieke overtuiging.

De volgende Nederlandse kandidaten hebben zich geplaatst voor de verkiezingen:

• CDA: Esther de Lange
  • PvdA: Frans Timmermans (spitzenkandidaat)
  • VVD: Malik Azmani
  • D66: Sophie in ’t Veld
  • GroenLinks: Bas Eickhout (spitzenkandidaat)
  • SP: Arnout Hoekstra
  • CU-SGP: Peter van Dalen
  • FvD: Derk Jan Eppink
  • 50Plus: Toine Manders
  • Denk: Ayhan Tonca
  • Partij voor de Dieren: Anja Hazekamp
  • PVV: Marcel de Graaf

Er zal ook gekozen worden voor een nieuwe voorzitter van de Europese Commissie. Europese partijen zullen voor de verkiezingen ‘Spitzenkandidaten’ aanwijzen die zij geschikt achten om de huidige voorzitter van de Europese Commissie, Jean-Claude Juncker op te volgen.

Zetelverdeling

Het Europees Parlement telt 751 zetels (inclusief de voorzitter Europese Commissie). In het overzicht hieronder ziet u een analyse van de huidige zetelverdeling per land en de vooruitblik van de verdeling na Brexit. Nederland zal dan met 3 zetels vooruitgaan, van 26 naar 29 en zullen de totale zetels in het Europees Parlement zakken naar 705. Als het Verenigd Koninkrijk nog niet akkoord is over de uittreding voor dat het nieuw gekozen parlement begint zal de zetelverdeling gebaseerd zijn op de verdeling van de Europese Parlementsverkiezingen in 2014.

Bron: Eur-Lex