Foto: Robert-Jan Asselbergs

Europees initiatief tegen landbouw en consumptie van dieren weggestemd

Het Europees Parlement stemde op 16 februari met een meerderheid tegen een amendement over het verbieden van landbouw, handel in en consumptie van wilde dieren. Van de 704 Europarlementariërs stemden er maar 186 voor dit amendement. Het amendement was ingediend door Europarlementariërs van de groep Europees Unitair Links/Noords Groen Links (GUE/NGL). Uit Nederland is de Partij voor de Dieren hier lid van.

De resolutie waar dit amendement voor werd voorgesteld ging over gecoördineerde EU-maatregelen om de COVID-19-pandemie en de gevolgen ervan te bestrijden. Het amendement van GUE/NGL legde de link tussen handel in dieren/landbouw en de uitbraak van verschillende zoönose (zoals Corona). Hierbij werd de Europese Commissie en de lidstaten om zich in te zetten tegen marktplaatsen voor dieren en het gebruik van dieren in traditionele medicijnen. De Europese Commissie werd ook gevraagd om met wetsvoorstellen te komen om de import van, handel in, het houden en consumeren van dieren geheel te verbieden.

De Nederlandse Europarlementariërs stemden bij dit amendement als volgt:

• Voor: GroenLinks en PvdD
  • Tegen: CDA, VVD, D66, PVDA, SGP, ChristenUnie, 50Plus
  • Onthouding: Forum voor Democratie, Groep Otten

FACE, de Europese koepelorganisatie voor jacht en natuurbeheer, heeft hier succesvol tegen gepleit. De consumptie van dieren die worden geschoten door jagers wordt al streng gereguleerd door Europese en nationale wet- en regelgeving. Met als reden: risico’s voor mensen verminderen.. Dit voorstel zou zeer nadelige gevolgen gehad hebben voor de jacht, landbouw en natuur in Nederland, Europees en internationaal.

Lees het hele bericht op de website van FACE

FAILED ATTEMPT TO RESTRICT HUNTING IN LIGHT OF COVID-19