Foto: Michael Migos

EU verplicht lidstaten om wasberen te bestrijden – AD

De EU dwingt alle aangesloten lidstaten om jacht te maken op de wasbeer zodra de exoot nageslacht krijgt in een land. Dat is afgesproken in artikel 17 van de Europese verordening ‘invasieve uitheemse soorten’. De petitie tegen de voorgenomen jacht op de wasbeer in Limburg heeft dan ook weinig zin, want Nederland is verplicht om de wasbeer te bestrijden.

Dat zegt Maurice La Haye, wasbeerkenner en onderzoeker bij de Zoogdiervereniging. Volgens hem heeft de provincie Limburg de mogelijkheden goed onderzocht en geconcludeerd dat opvang van de wasberen te kostbaar is.  Daarom was een crowdfundingsactie om geld in te zamelen voor langdurig opvang van de wasberen beter geweest in plaats van een petitie tegen de jacht volgens La Haye.

La Haye: ‘Het dier ziet er schattig uit, maar het is echt geen fris beest. De wasbeer kan mensen besmetten met de wasbeerspoelworm, een hele gemene ziekte’. De wasbeer verspreidt de parasiet (B. procyonis) via zijn vacht en zijn uitwerpselen. Infectie zorgt voor ernstige klachten en is vooral gevaarlijk voor jonge kinderen.

Volgens de Zoogdiervereniging zitten de wasberen nu bij Maastricht, Sittard-Geleen en in de Achterhoek. De dieren komen uit Duitsland. ‘Daar is lang niks gedaan aan bestrijding, maar Duitsland komt nu ook in actie op grond van dezelfde EU-regel’, zegt La Haye. ‘De Europese lidstaten moeten hier samen een stokje voor steken, anders is het dweilen met de kraan open. En ja, dat betekent doden. Er is geen goed alternatief.’

Lees het hele bericht op de website van het AD

EU verplicht lidstaten om wasberen te bestrijden