Eerste wolf sinds 1845 doodgeschoten bij A12

Bij een aanrijding op de A12 donderdagmorgen 13 april tussen Duiven en Zevenaar is een wolf zwaar gewond geraakt. Politie kwam ter plaatse en heeft in het kader van de openbare veiligheid de Stichting Wildaanrijdingen Nederland (SWN) opdracht gegeven het gevluchte dier uit zijn lijden te verlossen.

Gijs van Aardenne van SWN: ‘We hebben volledig volgens protocol gehandeld en om 09.30 uur de nazoek van het gewonde dier ingezet. Het dier kon een kleine drie kilometer van het ongeval met één dodelijk schot uit zijn lijden worden verlost. Vervolgens heb ik de wolf direct naar de Universiteit Wageningen gebracht voor verder onderzoek.’

Emoties

Voor Van Aardenne is de afhandeling van het ongeval niet anders dan dat met andere grote wilde dieren die in Nederland leven, zoals wilde zwijnen, herten en reeën. ‘Alleen brengt alles rondom de wolf heel veel emoties met zich mee’, stelt hij. Hij betreurt het dat het zwaargewonde dier door mensen werd opgejaagd, waardoor het pas kilometers verderop uit zijn lijden kon worden verlost.

Het is de eerste keer sinds 178 jaar dat er in Nederland legaal een wolf is gedood. Volgens de overlevering werd in 1845 in het Limburgse Schinveld de laatste wolf in Nederland geschoten. Vanwege het toenemende aantal wolven in Nederland, komen aanrijdingen met wolven steeds vaker voor.