Douwe Boersma vrijgesproken

Geen betrokkenheid oud-directeur bij gebruik lokfluit

Het Gerechtshof in Leeuwarden heeft op 11 februari 2016 de oud-directeur van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging Douwe Boersma vrijgesproken van de vermeende betrokkenheid bij het gebruik van een lokfluit door een mede-jager. De mede-jager en Boersma werden op 1 februari 2014 geverbaliseerd voor het gebruik van een lokfluit bij de schadebestrijding op ganzen, buiten de periode dat het gebruik van de lokfluit zou zijn toegestaan.

Boersma heeft het gebruik van de lokfluit door de mede-jager een ‘ongelukkige vergissing’ genoemd en zijn eigen betrokkenheid daarbij altijd ontkend. Eerder al was hij vrijgesproken door de strafrechter, hetgeen nu in Hoger Beroep is bevestigd door het Gerechtshof, waarbij de aanklager tijdens de zitting zelf vrijspraak vroeg.

Boersma – inmiddels werkzaam als manager in een jeugdzorgorganisatie – hecht er aan te melden dat er tussen hem en de Jagersvereniging geen sprake is van ‘hard feelings’. ‘We zijn indertijd in goed overleg uit elkaar gegaan en ik wens de Jagersvereniging, het bestuur en de huidige directeur alle goeds toe. Ik heb wél geleerd dat je enorm kwetsbaar bent als verenigingsdirecteur. Je kunt worden aangesproken op zaken waar je part noch deel aan hebt’. Ook de Jagersvereniging is verheugd dat de rechter haar oud-directeur Boersma heeft vrijgesproken en wenst hem alle goeds in zijn nieuwe werkkring.