Foto: Robert Jan Asselbergs

Boeren in Flevoland ontvangen behandelbedrag wildschade retour

Tijdens de Algemene Financiële Beschouwingen van de Provinciale Staten van Flevoland werd op 14 november 2018 een motie van de SGP, ChristenUnie en CDA, voor het invoeren van een ‘statiegeldregeling’ voor de afhandeling van wildschade, met een grote meerderheid aangenomen.

In de provincie Flevoland moesten agrariërs 300 euro betalen om een melding te doen voor schade aangericht door wild. Daarbovenop moet ook nog een eigen risico van 250 euro betaald worden. De SGP, CU en CDA in de Provinciale Staten van Flevoland dienden een motie in om dit behandelbedrag om te laten zetten in een ‘statiegeldregeling’. Deze regeling houdt in dat boeren die wildschade declareren bij de provincie, de 300 euro aan meldingskosten terug krijgen als hun claim wordt toegekend. Het eigen risico van 250 euro blijft wel gehandhaafd.

SGP: ‘Drempel wordt lager’
SGP Statenlid Sjaak Simonse verwacht dat met het schrappen van het behandelbedrag het aantal claims toeneemt. Dat is volgens hem goed nieuws. ‘De drempel wordt lager, dus boeren zullen eerder een aanvraag indienen. Het is nu wel nog ongewis welke meerkosten de provincie zich zo op de hals haalt. We hebben daarom ook een evaluatie ingebouwd.’ Door een toename van claims zal er een beter beeld ontstaan van de eigenlijke faunaschade.

GroenLinks, D66, PvdA en Partij voor de Dieren stemden uiteindelijk tegen. De statiegeldregeling zou per 1 januari 2019 van kracht moeten gaan.

Melden van faunaschade
Boeren kunnen faunaschade melden via BIJ12. Zij reiken handvatten aan om faunaschade te voorkomen en te bestrijden. Als dat niet (meer) mogelijk is, kunnen agrariërs in bepaalde gevallen bij BIJ12 terecht voor een tegemoetkoming in de schade.

Bekijk de Motie afhandeling wildschade

Lees een bericht op de website van Nieuwe Oogst